nieuws

‘Wijn aan tafel’ viert tweede lustrum Soft-franchizing restaurants bleek uiters succesvolle samenwerkingsformule

bouwbreed Premium

Wijn aan Tafel blijft in restaurants voor veel gasten een moeilijk te doorgronden vakgebied. Welke wijn bij welk gerecht? Weet of vermoedt de kelner de mate van uw onkunde? Of is hij wellicht zelf onkundiger? Wat betekent wat op de wijnkaart? Is er ook voor minder dan – 90 per fles iets aangenaams te krijgen? Kan de sommelier u dat duidelijk maken zonder een act van ‘goed betimmerd en met flauwe kaneeltonen’ te brengen? Wil en mag hij het welbehagen van de gast laten prevaleren boven het profijt van de zaak?

Gedachtig het motto ‘onward with the masses’ zijn er in de loop der jaren (van meer restaurants en mondiger wordend publiek) op veel vragen veel antwoorden bedacht. Ze hebben te maken met opvoeding van die massa’s (en van de uitbaters), met de ontwikkeling van wederzijds begrip en vooral met drempelverlaging.

Natuurlijk blijven er vragen onbeantwoord, nog moeilijker is het de wel beantwoordbare in een systeem onder te brengen. Voor een oplossing van het probleem Wijn aan tafel is maximaal uitgesloten, optimaal zij het doel.

‘Wijn aan Tafel’ – nu met aanhalingstekens – voldoet aan dat laatste criterium en heeft zich in tien jaar ontwikkeld tot een uiterst succesvolle horeca-organisatie. Het gaat om 28 in soft franchise verband samenwerkende restaurants, globaal te typeren als de betere middenklasse, die ondermeer gezamenlijk wijn inkopen, waarbij een aantrekkelijke prijs-kwaliteitsverhouding een der uitgangspunten is. Een uitgelezen wijnkaart speelt daarbij een belangrijke rol, desgewenst verbale voorlichting zonder drop- of kaneelgezwatel een andere. Hoewel de leden aan bepaalde kwaliteitseisen moeten voldoen, handhaaft ieder restaurant zijn eigen stijl en karakter.

‘Wijn aan Tafel’ is een onderdeel van Intercaves BV te Zwolle, zelf weer deel uitmakend van de Dirkzwager-groep. Deze familie-onderneming, van huis uit jeneverstoker, is ondermeer door overnames, ook op wijngebied een factor van belang geworden. Paarlberg en Levie, Wijnkoperij Heesch, Wed. Joustra en Zn., Ognibeni behoren ertoe, recentelijk kwam Anton Backhuijs met zijn Koopmans en Bruinier erbij, met de Aliance Vinicole Nederland te Alphen aan den Rijn bestaat een innige samenwerking. Eigenaar Marga van den Heuvel assisteert binnen de groep met de wijninkoop.

Het jubileum werd in stijl gevierd, met een receptie in het sfeervolle Amsterdamse Scheepvaartmuseum. Er waren daar rode en witte wijnen uit eigen kelders, er was ook de mooie ‘eigen’ champagne De Castellane, het huis dat al kunstenaars sponsorde voordat het woord was uitgevonden. Zo laat men sinds de oprichting in 1895 elk jaar affiches maken door beroemde tekenaars; ze zijn te zien in het Musee de la Tradition Champagne te Epernay.

Topman Herve Augustin had persoonlijk een keurcollectie van die karakteristieke Franse tekeningen in een vrachtwagentje naar Amsterdam gebracht, waar ze in het Scheepvaartmuseum te bewonderen waren, helaas maar twee dagen. Philippe Faure-Brac eigenaar van een bistro aan de Boulevard Hausmann in Parijs en twee jaar geleden tot beste sommelier van de wereld uitgeroepen, was eregast. Ook aanwezig was de bescheiden Jose Ibanez Zapata, afkomstig uit Alicante, maar al twaalf jaar in ons land wonend. Hij is sommelier van brasserie-restaurant Ancienne Belgique in Eindhoven en werd een paar maanden geleden bij het Sopexa-concours gekwalificeerd als de beste van Nederland.

Dit najaar treedt hij in Parijs aan in de strijd om het wereldkampioenschap, Ancienne Belgique is een van de ‘Wijn aan Tafel’-deelnemers, – vandaar. Eigenaar Jean van Laere, ‘de Patroon staat zelf aan het fornuis’ maakt het de gasten graag naar de zin, maar heeft een bloedhekel aan luidruchtige pseudo-kenners die hem willen voorschrijven hoe hij moet koken. Hij heeft eens een stelletje van deze parvenu’s, hoewel duidelijk over ruime beurzen beschikkend, geadviseerd elders te gaan eten. “Ik ben niet goed genoeg voor u”, verklaarde hij. En ze stapten op.

Chefs en assistenten van zeven bevriende restaurants maakten aan lange tafels creaties klaar, waarvoor het woord hapjes veel te min was. Tal van argumenten die de bezoekers naar verhoging van de jubileumfrequentie deden verlangen.

Reageer op dit artikel