nieuws

‘Veiligheidshysterie’ rond Belttunnel

bouwbreed

Over de veiligheid van de Belttunnel en in samenhang daarmee de toelaatbaarheid van het transport van gevaarlijke stoffen is in de Deense politiek grote ongerustheid ontstaan. Aanleiding is een ‘chockerend’ rapport, waarin de risico’s van explosies en brand in de tunnel belangrijk groter worden geacht dan waarvan eerder was uitgegaan.

Op de achtergrond speelt tevens de ernstige explosie van afgelopen juni mee, waardoor de boorwerkzaamheden geruime tijd stil kwamen te liggen. De door het Amerikaanse bureau Rowe R.E.A. gemaakte analyse hanteert als risicoprognose een ongeval per periode van vijf tot tien jaar. De Deense spoorwegen (DSB) – de toekomstige gebruiker van de geboorde tunnel – gaan uit van een risico op een ergst denkbaar ongeval van slechts een in de 500 miljoen jaar, terwijl de tunnel maar een leeftijd is toegedacht van 100 jaar.

DSB’s veiligheidschef Flemming Lund is echter in tegenstelling tot de politieke beleidsmakers in Kopenhagen niet onder de indruk. “Hier is sprake van risicohysterie. De experts hebben geheel verkeerde uitgangspunten toegepast. Het is nauwelijks logisch om te denken, dat het minder gevaarlijk is om goederen met trein en al op een veerboot te rangeren en over een druk bevaren Grote Belt te vervoeren.”

Volgens de huidige planning moeten de eerste treinen over krap twee jaar door de tunnel gaan rijden.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels