nieuws

Staal/tunnelcombinatie wil af van betoncultuur

bouwbreed

Ballast Nedam, ingenieursbureau DHV te Groningen, Consultancy Centrum Groningen, Bergum Staalbouw BV en architect L. Zijlstra uit Bakhuizen werken nu officieel samen in de VOF Staal- en Tunnelbouw. De doelstelling van de VOF is om het conflict tussen waterrecreanten en het gemotoriseerde verkeer in het noorden met behulp van staalbouw op te lossen.

Het plan om bruggen en aquaducten te vervangen door stalen tunnels is in Nederland uniek. “Het idee is afkomstig van architect Zijlstra. Omdat Ballast Nedam specialist is op het gebied van aquaducten en Bergum Staalbouw BV behoort bij de Central Industry Group, die weer alles van scheepsbouw weten, hebben we die er ook bij gehaald”, aldus A. H. P. Graatsma, directeur van het regiokantoor DHV in Noord-Nederland. De samenwerking van de bedrijven is niet geheel nieuw, maar nu wel officieel.

Goedkoper

“Er zijn talloze mogelijkheden met staalbouw”, legt Graatsma uit. “Waarom betonnen aquaducten en fiets/voetgangerstunnels aanleggen als het ook met staalbouw kan. Dat is goedkoper, sneller aan te leggen en net zo goed als beton.”

De directeur legt uit: “De stalen tunnel wordt in de fabriek gemaakt. Dus je bent niet afhankelijk van het weer. Vervolgens wordt het geheel naar de locatie getransporteerd en aangelegd. Alleen op de plaats waar de tunnel komt te liggen, moet worden gebaggerd. Een bouwput is niet nodig.”

Proef

Nederland is een voorloper op het gebied van beton. Zo is men in Nederland al ruim vijftien jaar bezig met het ontwikkelen van waterdicht beton.

“De VOF moet dan ook een soort cultuurverandering teweeg brengen. Als de overheid dat geld wat ze gestoken hebben in de ontwikkeling van waterdicht beton in de ontwikkeling van staalbouw had gestoken, dan waren we nu al bijna net zover als de Amerikanen geweest”, meent Graatsma. In Amerika worden namelijk bijna alle tunnels in staal uitgevoerd.

Momenteel is de VOF Combinatie Staal- en Tunnelbouw bezig met een studie naar de vervanging van de veerpont in de gemeente Skarsterlan door een stalen tunnel. “Voor ons is het een soort proef. De provincie heeft ons een subsidie toegekend om de studie af te ronden. De provincie stimuleert ons po vanwege de potentiele werkgelegenheid die het po oplevert. Op dit moment is het aan de gemeente Skarsterlan wat ze met de studie doen.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels