nieuws

Kunstig commentaar op Betuwelijn

bouwbreed

Miguel Ybanez (1946) is geboren in Madrid en woont sinds enige tijd in het landelijke Acquoy midden in de Betuwe, precies het gebied waar het trace van de Betuwelijn is gepland. In zijn woonplaats beschikt de kunstenaar over een ruim atelier waar hij zijn grote abstracte schilderijen en tekeningen vervaardigd.

In het afgelopen jaar heeft Ybanez zich voor het eerst met keramiek beziggehouden. In het Europees keramisch werkcentrum in ‘s-Hertogenbosch werd hem een atelier beschikbaar gesteld waar hij naar hartelust kon experimenteren. Hij maakte een reeks objecten, deels kar, deels dier die een ironisch commentaar vormt op de “beschamende vertoning van politiek onvermogen in de discussies rondom de Betuwelijn”. De kunstenaar wil zich niet uitspreken tegen de aanleg van de Betuwelijn, maar vindt de warrige gang van zaken rondom de lijn reden genoeg om dit kunstwerk te maken als beeldende vorm van genadeloze kritiek. Dwars door een van de zalen van het Paleis Lange Voorhout staat de ‘lijn van protest’ opgesteld.

Een verzameling van wagons opgeladen met zwaarden, wormen, mensenbenen, boeken en ander gekronkel. Verder schildert hij grote, abstracte doeken in aardse kleuren en schildert grote vellen vol met dichterlijke notities. Verder gebruikt hij de kaften van oude boeken als basis voor zijn tekeningen. Hij maakt ook zijn eigen boeken. Deze hoge smalle pagina’s zijn beschilderd met zwarte tekens en rode en okerkleurige vormen worden geexposeerd op grote lessenaars. De bezoeker van de tentoonstelling mag daar in bladeren.

Ybanez werkt met onstuitbare werkdrift. Hij werkt in reeksen, die een thematisch verband vertonen. Een voorbeeld daarvan is de serie ‘Salmos’ (Psalmen). Een reeks van drie series schilderijen en tekeningen die hij in 1991 vervaardigde. Het commentaar van John Sillevis van het Gemeentemuseum daarop is; “Meer dan daarvoor lijken Ybanez’ schilderijen te gaan over de strijd tussen licht en duister, waarbij heldere kleuren als wit, geel en lichtblauw de victorie van het licht verbeelden.”

Zoals gezegd speelt ironie een belangrijke rol in het werk van de kunstenaar. Dat gebruikt hij om afstand te ke nemen van een onderwerp, maar ook als aanval.

Zelf zegt hij daarover: “De risico’s die ik neem in mijn schilderijen, vallen volledig samen met de risico’s die ik in mijn leven neem.”

Tot en met 20 november zijn de speelse voorwerpen, schilderijen, tekeningen en boeken te zien in het Museum Paleis Lange Voorhout te Den Haag. Bij de tentoonstelling is een boek (ISBN 90 5249 136 8, – 65) verschenen met poezie van Cees Nooteboom en een inleiding van John Sillevis.

Ingrid Koenen

Ybanez aan het werk aan zijn ‘kritiek op de Betuwelijn’; keramische objecten, dikwijls deels dier, deels kar.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels