nieuws

De hoogste baan in de bouwnijverheid

bouwbreed

“Het leven in de gevangenis is soms beter. Als het vriest, is het hier echt niet warm te krijgen. Mijn behoefte (gekuiste versie) doe ik op een krant. Als ik moet plassen doe ik dat in een bekertje en gooi dat in de pauze naar beneden. Maar de vrijheid en het uitzicht hierboven is zalig.”

Na een klim van ruim twintig minuten bereiken we de plaatstalen cabine van de torenkraanmachinist John “Johny” Jansen (35). Hij heeft in de bouwnijverheid figuurlijk de hoogste baan. John, in dienst van Dura, is betrokken bij de bouw van de rechtbank en het belastingkantoor, het zogenaamde Wilhelminahof, op de Kop van Zuid in Rotterdam en bestuurt kraan 4.

“Uit bedrijfsoverwegingen wordt de kraan gelijk tot de hoogte van bijna tachtig meter opgebouwd. Het betekent dat ik dagelijks een klim van tien minuten moet maken en acht tot tien uur later klauter ik dan weer naar beneden. Het is een oude kraan, dus een personenlift is wettelijk niet nodig. Bij de nieuwste kranen is pas een lift verplicht.”

De lange werkdag is een gevolg van de vertraging die men inmiddels heeft opgelopen. Om deze in te lopen wordt tien uur per dag gewerkt en ook in het weekend. De belangen in dit prestigieuze po zijn enorm. De opdrachtgevers zijn Burginvest Properties en Bouwfonds, die het complex van – 400 miljoen vervolgens verhuren aan de Rijksgebouwendienst. Daarnaast zijn de beleggers MBO en Bouwfonds ook nog bij het po betrokken. Alle partijen eisen dat de bouwcombinatie Dura/Van Eesteren op 1 mei 1996 het complex oplevert. Voor John Jansen is dat duidelijk merkbaar. Hij maakt lange dagen.

Portofoon

Flarden muziek uit de radio mengen zich op deze hoogte met de nasale geluiden uit de portofoon. Het communicatiemiddel is een onmisbaar instrument om een periwand op zijn plaats te krijgen. “Effe kijken waar Mos is”, zegt John, als de giek een zwiep naar links maakt en het blok inkat om een stuk bekisting weg te zetten.

“Als machinist ben ik verantwoordelijk voor de lading die is aangepikt. Maar op deze hoogte kan ik niet zien of de wand goed is vastgemaakt. Ik moet daarom vertrouwen op de grondploeg. Voor de zekerheid heb ik een verrekijker bij me. Als het mist, en dat gebeurt vaak in het herfst, heb ik alleen de portofoon en moet ik het verder doen met mijn vijftien jaar ervaring.”

Het uitzicht op deze hoogte is meer dan fantastisch. Aan zijn voeten ” – er zit een vloervenster in de cabine – ” varen de rijnaken voorbij en het zicht reikt tot de zee en Dordrecht. “Op een zomerse dag ga ik wel eens op de contragiek liggen zonnen.”

Plussen en minnen

Het uitzicht, de goede inkomsten en de vrijheid zijn de plussen van het vak. De minnen zijn er ook. “De cabine van deze Liebherr is nog ruim. Maar een Franse Potain heeft een klein hokje, dat je in de winter niet eens goed warm kan houden. De ijsbloemen staan bij die Franse kranen op de ramen. Daarnaast is het instrumentenpaneel van dit soort -of- moderne kraan erg pover. Er is alleen maar een meter die aangeeft hoever de kat uit de kraancabine staat. Ik heb liever ook een windsnelheids- en hoogte meter”

Als nadelig ervaart hij ook de druk van de ‘begane grond’ op zijn werk. “Soms ook werken onder slechte weersomstandigheden. Een voorman probeert altijd ons naar boven te krijgen ook al zit de wind boven acht Beaufort, of als het erg vriest. Maar ik zet mijn hijsbewijs niet op het spel. Omdat ik al wat langer mee ga, kan ik deze druk weerstaan. Voor jongere collega’s is het soms moeilijk. Het is wel gebeurd dat we drie dagen niet konden werken en dan moet je de vloer eens horen.”

Echt eng

De tocht naar boven is echt eng. De klim gebeurt ongezekerd en kan zelfs voor een ervaren torenkraanmachinist een probleem zijn.

Bang?

“Ja”, zegt hij eerlijk. “Ik moest een keer naar een put en daar stond een kraan van 121 meter. De avond ervoor heb ik toch slecht geslapen. Ik moet bij zo’n klim dan echt een paar keer slikken. Eenmaal boven went het snel.”

Eduard Voorn

” Ik moet

bij zo’n klim van 121 meter dan echt een paar keer slikken. Eenmaal boven went het snel.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels