nieuws

Bouw stadion financieel fiasco Franse regering

bouwbreed

Na lang aarzelen heeft de Franse premier Edouard Balladur voor de wereldkampioenschappen voetbal in 1998 gekozen voor een ovaal-vormig voetbal stadion van 80.000 zitplaatsen, naar een ontwerp van het architectenbureau Macary-Zublena. Het stadion dat 2 miljard francs gaat kosten wordt gebouwd door de constructeurs Bouygues-Dumez SGE in de Parijse voorstad St. Denis. De regering zal op dit bedrag bijna 1 miljard francs voor zijn rekening nemen.

De premier prefereert het klassieke ontwerp van Macary-Zublena, omdat dit 300 miljoen francs minder kost dan dat van Jean Nouvel, maar ook omdat het minder monumentaal is dan het ultra moderne complex dat Nouvel had ingezonden. De architecten van Macary-Zublena hebben zich bij hun ontwerp laten beinvloeden door het romeinse Colisce (arena). Het stadion wordt uitgevoerd in beton, staal en glas en ligt gedeeltelijk onder de grond, waardoor het niet boven de omliggende gebouwen uit komt.

Voor atletiekwedstrijden ke de voorste rijen zitplaatsen naar achteren worden geschoven, waardoor het stadion een capaciteit van 60.000 zitplaatsen krijgt. Een parkeergarage voor 4000 auto’s bevindt zich onder het stadion. Het stadion zou behalve voor de wereld kampioenschappen voetbal ook voor de Olympische Spelen in 2004 moeten dienen.

Schadevergoeding

Met de bouw van dit enorme stadion stevent de Franse regering echter regelrecht af op een financieel fiasco. De beslissing om het stadion te bouwen werd ingegeven door de eis die de organisatie van de wereldkampioenschappen een gastland stelt.

Voor dat de keuze van een stadion was bepaald, was er al sprake van grote onenigheid. De socialistische regering had in 1993 het stadion in Melun-Senart (ten zuiden van Parijs) gepland. Eind 1993 ruilde de rechtse regering Balladur deze keuze voor de gemeente St. Denis aan de poort van de hoofdstad. De gemeente Melun-Senart liep zodoende een schadepost op van ettelijke miljoenen francs voor verloren terreinstudie. Deze kosten heeft de regering moeten vergoeden.

De gemeenteraad van St. Denis had nooit om een stadion gevraagd noch was er geld om zo’n sportcomplex te bouwen. Het gevolg was dat de (communistische) gemeenteraad een aanpassing van de omliggende infrastructuur eiste, voor toegangswegen en spoorbanen (740 miljoen francs). De vermindering van de geluidshinder van de aangrenzende A1 moet worden verkregen door een overkapping van de autobaan tot aan Parijs. Kosten: 500 miljoen francs.

De verplaatsing en uitbreiding van de twee trein stations zal 900 miljoen francs kosten.

In een voorselectie werden twee ontwerpen aangehouden :een van de architekten Macary-Zublena, Regembal en Constantini uit te voeren door Bouygues-Dumez (Lyonnaise des eaux)-SGE., en een tweede rechthoekig en modulabel stadion, dat eventueel kan worden overdekt, van Jean Nouvel, eveneens uit te voeren door Bouygues.

De regering kan moeilijk om de deelname van Bouygues heen omdat deze aan tien van de twaalf inzendingen heeft deelgenomen. Martin Bouygues prees zich een gelukkig man, omdat zijn maatschappij op dezelfde dag de order binnen haalde voor de bouw van een derde netwerk voor draagtelefoons.

Aanklacht

De gemeente St. Denis gaf voorkeur aan het ontwerp van Nouvel, die zijn projekt als een onderdeel van het stadsleven ziet. Sport, cultuur en jeugd gingen hierin samen.

Om de partijen te beinvloeden heeft Macary-Zublena enkele dagen geleden, zijn stadion alsnog ‘uitgerust’ met een ingewikkeld mechanisme, om het evenals het ontwerp van Nouvel te ke overdekken.

Nu de regering voor het ontwerp Macary-Zublena heeft gekozen, zal Nouvel een aanklacht indienen, omdat dit ontwerp niet meer het originele is dat werd geselecteerd.

Door al het gekissebis heeft de regering kostbare tijd en veel geld verloren. Verwacht wordt dat de totale kosten van het stadion ver boven de 2 miljard francs zal liggen. Een nog groter fiasco wordt verwacht van de exploitatie van het stadion. De onderhoudskosten zijn niet alleen hoog, ook heeft Frankrijk het laagste percentage aan stadionbezoek. Behalve voetbal, zou het stadion heel wat rugby en atletiek wedstrijden of rockconcerten moeten ontvangen, willen de kosten eruit worden gehaald. In het gunstigste geval zou het stadion van St. Denis 6 a 7 keer per jaar volledig zijn gevuld.

De exploitatie van het stadion deelt de regering met sport federaties en de Franse televisie. Ook hier zijn de eisen heel hoog, omdat men zich wil indekken tegen mogelijke verliezen. Het is duidelijk dat de regering, bij de beslissing om een stadion voor de wereldcup te bouwen, de sociologische statistieken niet in aanmerking heeft genomen. Ook al is Frankrijk nooit een land geweest van sportsupporters, voor internationaal prestige is geen offer te groot.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels