nieuws

Aanleg baan vliegveld Maastricht onzeker

bouwbreed Premium

De aanleg van een nieuwe start- en landingsbaan op Maastricht Airport staat op losse schroeven. De Tweede Kamer is in meerderheid tegen nachtvluchten op deze zogeheten oost-westbaan. Minister Jorritsma (Verkeer) houdt de kamer echter voor dat een gezonde exploitatie van het vliegveld alleen mogelijk is als het ’s nachts open is voor vooral vrachtvervoer.

De kamer beslist begin oktober plenair over de toekomst van de Limburgse luchthaven. Minister Jorritsma (VVD) en haar milieucollega De Boer (PvdA) krijgen vooralsnog alleen de steun van de VVD. De beide andere coalitiepartners D66 en PvdA zien voorlopig niks in nachtelijke vluchten. Het CDA schaarde zich als enige oppositiepartij achter het kabinet. De directie van de luchthaven toonde zich stomverbaasd over het verzet van de kamerfracties van D66 en PvdA. Nachtvluchten zijn nu nog niet direct aan de orde, aldus de woordvoerder, maar wel de aanleg van de nieuwe baan.

De economische betekenis daarvan voor het rendabel maken van de luchthaven is sinds 1980 in zeker zestien rapporten aangetoond. “Daar hebben de nieuwe Tweede-Kamerleden kennelijk geen weet van”. Als de kamer straks besluit geen nachtvluchten toe te staan op een nieuwe baan, ziet het kabinet af van deze investering van – 200 miljoen. Hoe de toekomst van voormalig vliegveld Beek er dan gaat uitzien, is nog onduidelijk.

Tekort

Doordat er nu in Limburg geen nachtelijke vliegbewegingen zijn toegestaan, heeft de luchthaven jaarlijks een exploitatietekort van – 6 miljoen. Het rijk vult dat gat voor 40 procent. Met een oost-west-baan inclusief nachtvluchten kan Maastricht in 2008 rendabel werken. Als er geen nieuwe baan komt, kan het kabinet rekenen op schadeclaims die honderden miljoenen guldens bedragen, weet Jorritsma. Volgens de ministers heeft de aanleg van een nieuwe strook alleen economisch nut als ’s nachts vliegtuigen mogen dalen en landen.

Volgens De Boer gaan de plannen uit van 4000 nachtvluchten op een totaal van meer dan 23.000 vliegbewegingen per jaar. De kosten die nodig zijn om woonhuizen goed te isoleren tegen vliegtuiglawaai, belopen ongeveer – 130 miljoen. Door deze investering zullen, ondanks nachtvluchten, uiteindelijk minder omwonenden hinder ondervinden van het vliegverkeer dan nu via de bestaande noord-zuid-baan.

Reageer op dit artikel