nieuws

Ook in Harlingen aanvoer van zeegrind en -zand

bouwbreed

Niet alleen in Vlissingen en Amsterdam, maar ook in Harlingen wordt zeegrind en zeezand aangevoerd. Spaansen BV te Den Helder heeft daartoe een bedrijf voor het breken, zeven en wassen van grind opgezet. Spaansen Grind & Zand verwerkte 125000 ton in 1993. Dit jaar wordt dat 200000 a 250000 ton.

Het grind en zand is afkomstig uit de Noordzee, gewonnen bij de oostkust van Groot-Brittannie. Bij de oprichting van Spaansen Grind & Zand werd het materiaal nog aangevoerd uit de Oostzee bij Polen, via het Noord-Oostzeekanaal bij Kiel.

Na het faillissement van het Duitse baggerbedrijf BBB Dredging GmbH is Spaansen overgestapt op zeegrind en -zand uit de Noordzee.

Volgens A.C. Spaansen, directeur van het bedrijf te Harlingen, is het probleem van de aanvoer goed opgelost.

Ook de afzet is geregeld. Een deel gaat naar betonfabrieken in Duitsland, een deel blijft in Nederland (in Friesland, Groningen en de kop van Noord-Holland).

Het merendeel wordt per schip afgevoerd. Spaansen Grind & Zand ligt direct aan het Van Harinxmakanaal en is goed bereikbaar voor alle binnenschepen.

Vloerenfabriek

Ook de vloerenfabriek van Spaansen te Harlingen, voorheen Haitsma, gebruikt zeegrind en -zand van het zusterbedrijf. Naar verwachting is jaarlijks ca. 40000 ton nodig voor de fabricage van vloeren en andere betonnen bouwelementen.

Schoon en helder

Volgens A.C. Spaansen is het zeegrind en -zand zeer schoon en helder. “De keurmeester constateert door te wrijven dat er geen klei in het materiaal zit. Bij riviergrind is dat nog wel eens het geval. Het zand is van klasse A”, aldus Spaansen.

Hij vindt het materiaal zeker niet minder van kwaliteit dan riviergrind en -zand. In Duitsland wordt het geleverd met ‘Uberwachung’. Het heeft nog geen Nederlands certificaat.

Het materiaal wordt per schip van 4500 ton aangevoerd en gelost aan de kop van de Nieuwe Willemshaven te Harlingen. De haven is daar ca. 7 meter diep, genoeg voor de benodigde diepgang van 6,5 meter.Het schip lost zichzelf in een uur of vijf en de lading wordt dadelijk met vrachtauto’s naar het bedrijf gereden. De fractie groter dan 32 mm wordt gebroken. Het materiaal wordt gewassen met water uit het kanaal (‘dat is niet brak maar echt zoet’, benadrukt Spaansen) en gesorteerd in de fracties 0-4, 4-16 en 16-32. De fractie 4-16 wordt nog eens in drie fracties verdeeld.

Schelpen

De capaciteit van de installatie is ca. 200 ton per uur. Om zeker te zijn van voldoende voorraad is er steed 8000 ton in depot. Behalve zeegrind en -zand voert Spaansen ook schelpen uit de Waddenzee aan. Ze worden vooral gebruikt voor de aanleg van paden en drainage.

Het zeegrind en -zand wordt in de haven van Harlingen gelost en per vrachtauto naar Spaansen Grind & Zand gereden.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels