nieuws

ISO-normen remmen technische innovatie

bouwbreed

De toepassing van ISO-normen remt de innovatie van de techniek. Dat is de ervaring van de Doka-organisatie te Amstetten in Oostenrijk en om die reden heeft de fabrikant van houten bekistingen nog geen ISO-certificaat aangevraagd.

In plaats daarvan richt Doka zich op verbetering van de kwaliteit door scholing en vorming van medewerkers, volgens de Japanse Kaizen methode.

De resultaten van de methode, bij Doka KVP genoemd (‘Kontinuierlicher Verbesserungsprozess’), hebben tot nog toe de verwachtingen ruimschoots overtroffen. De bekistingsfabrikant maakte dit bekend tijdens een persconferentie te Amsterdam. Doka verwacht dan ook meer kwaliteitsverbetering van KVP dan van Total Quality Management (TQM) volgens de ISO-voorschriften. E. Rock, bedrijfsleider van Doka Industrie GmbH te Amstetten, zei hierover: “Doka heeft reeds in 1965 een kwaliteitssysteem ingevoerd. Dat wordt steeds aangepast aan de nieuwste ontwikkelingen aan. Doka heeft inmiddels een handboek dat kwaliteit garandeert volgens de ISO-normen. De gang van zaken in de fabriek wordt aangepast en in de komende jaren wordt een certificaat verwacht. Het TQM-proces wordt geleid door de Technische Universiteit te Ulm.” Ook de nieuwe Doka-fabriek te St. Martin in Oostenrijk, die in april in gebruik genomen wordt, zal aan de ISO-normen voldoen.

Creativiteit

Rock vervolgde: “In laatste instantie zijn de ISO-normen echter innovatieremmend. Wij willen de speelruimte voor creatieve medewerkers niet verliezen aan de randvoorwaarden van ISO 9000. We hebben dan ook nog geen ISO-certificaat aangevraagd en onze klanten dringen daar ook niet op aan.” De gebruikers van Doka bekistingen vinden dat het kwaliteitssysteem van de fabrikant ook zonder ISO-cerificaat voldoende garantie biedt.

Doka verwacht meer van het KVP- dan van het TQM-proces. Centraal staat bij KVP een training van enkele maanden, die de medewerkers in groepen doorlopen. De deelnemers doen voorstellen voor verbeteringen. Inmiddels heeft 25% van de medewerkers een KVP-training gehad. De voorstellen hebben reeds een besparing opgeleverd van DM240000. Doka verwacht dat het KVP-proces in totaal drie jaar zal duren. Het programma wordt geleid door een daartoe aangetrokken specialist uit de auto-industrie.

Omzetdaling

Op de persconferentie werd bekendgemaakt dat de omzet van Doka Nederland BV te Oss in 1993 met 20% is gedaald met. Dat is het minste resultaat van alle Doka-vestigingen (de omzet in Frankrijk daalde met 17%). De omzet van de Doka Groep als geheel is in 1993 met 1% gestegen. Hoewel de stijging een dalende lijn vertoont (34% in 1989, 21% in 1990, 18% in 1991 en 10% in 1992) richt de Doka Groep zich op een groei van ca. 10% in 1994.

De omzetdaling van Doka Nederland is niet alleen het gevolg van de slechte bouwconjunctuur, zoals verondersteld. De resultaten zijn ook negatief beinvloed door een groeiende voorraad bekistingsmateriaal. Om dit op te lossen is een deel van het materiaal inmiddels binnen de Doka Groep verkocht aan vestigingen in de Arabische landen.

In Nederland ligt de nadruk voor wat betreft kwaliteitsverbetering op de logistiek. Doka bekisting wordt toegepast bij onder andere de Waalbrug, het kantoorgebouw Amstelhoek te Amsterdam, het kantoorgebouw van Centraal Beheer te Apeldoorn en de Haagse Veste te ‘s-Gravenhage. In verband met de verwachte opleving van de woningbouw overweegt Doka de bekisting ook met stalen beplating te leveren. Dat zou binnen de Doka Groep een unieke ontwikkeling zijn.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels