nieuws

Nieuw treintraject opent weg naar woonlocaties

bouwbreed

Voor optimale ontsluiting van de regio Utrecht is een Randstadspoorverbinding tussen Geldermalsen en Woerden noodzakelijk. De trein moet buiten de spits vier keer per uur rijden en in de drukste uren tussen Vleuten Dorp en Houten-Zuid acht keer.

Dat is de uitkomst van een studie door het INRO Centrum voor Infrastructuur, Transport en Regionale Ontwikkeling naar de haalbaarheid van het Randstadspoor (RSS) Vleuten-Houten. Het rapport is in opdracht van de provincie Utrecht en de Vervoerregio Utrecht gemaakt. Het Randstadspoor is een aanvulling op het toekomstplan Rail 21 van de Nederlandse Spoorwegen (NS). De vervoersregio heeft de INRO-studie naar andere en nieuwe verbindingen laten uitvoeren onder invloed van de nieuwe bouwlocaties in de provincie Utrecht. De verbinding Woerden-Geldermalsen wordt gezien als een van de mogelijke RSS-verbindingen in de regio Utrecht. Rail 21 voorziet in een drie-treinensysteem van intercity’s, interregio-treinen en kort regionaal vervoer, de zogenoemde A(agglo)-R(Regio) treinen.

‘Licht’ materieel

Volgens de opstellers van het rapport leidt de introductie van het Randstadspoor op het onderzochte traject Woerden-Geldermalsen tot een toeneming van het aantal reizigers met 15 procent van Rail 21, voornamelijk veroorzaakt door de opening van een derde station in Vleuten. Het rapport Randstadspoor doet verder de aanbeveling tot inzet van ‘light rail’-achtig materieel, metro of sneltram, in de regio. Daarmee zou beter ingespeeld ke worden op de vervoersvraag in de stedelijke agglomeraties. Voor de financiering van RSS is uitgegaan van de situatie zoals die is wanneer Rail 21 rond 2015 is gerealiseerd. Bovendien zou voor RSS Woerden-Geldermalsen een bedrag nodig zijn tussen de f. 138 en f. 170 miljoen voor de aanleg van onder meer stations, fly-overs en stallingen.

Reageer op dit artikel