nieuws

Carrera 4 combinatie van dynamiek en rijplezier

bouwbreed Premium

Bij vierwielaandrijving, zo wil Porsche met de nieuwe Carrera 4 bewijzen, behoeft het rijgedrag niet te verschillen van die van de traditionele achterwielaandrijving. Alleen komt het uitzonderlijke rijgedrag van het nieuwe Porsche model tot uitdrukking onder slechte omstandigheden, wanneer bij nat wegdek het uiterste wordt gevraagd van het zijdelings geleidend vermogen.

De ingenieurs van Porsche beluisterend, is men er met de ontwikkeling van een nieuw aandrijvingsconcept in geslaagd de dynamiek van de achterwielaandrijving te combineren met de karakteristieke eigenschappen van vierwielaandrijving.

De vierwielaandrijving van de Carrera 4 bestaat uit een visco koppeling tussen voor en achteras en een transaxle as naar de vooras, een automatisch remdifferentieel en een sperdifferentieel. (ABD-regelsysteem). Het achteras differentieel is asymetrisch, waardoor bij acceleratie tussen beide achterwielen een sperrende werking optreedt van 25 %. Bij terugnemen van het gas is de blokkering ca. 40 %. Bij het afremmen op de motor heeft de blokkering derhalve een bijna tweemaal zo sterk ondersturend effect als bij een trekkende motor. Het gewicht van de complete vierwielaandrijving in de Carrera 4 is laag en weegt met 50 kg slechts nog de helft van het systeem in zijn voorganger. Deze gewichtsbesparing kon worden bereikt door gebruik te maken van lichtere materialen en een nog beter uitgekiende constructie.

Dit aandrijvingsconcept is volledig afgestemd op het grote 200 kW (272 pk) motorvermogen terwijl de constructie van de wagen een optimale rijdynamiek garandeert.

De nieuwe 4-uitvoering komt tot dezelfde rijprestaties en verbruikscijfers als de versie met achterwielaandrijving, waarbij het verschil in acceleratie van 0 tot 100 km/h tussen beide uitvoeringen van 0,1 sec in het voordeel van de 911 Carrera weinig vermeldenswaard is. De Porsche 911 Carrera 4 is leverbaar als Coupe met tweedeurs zelfdragende carosserie of als Cabriolet. Het ledig gewicht van deze 4245 mm lange auto bedraagt 1400 kg . Beide carrosserievarianten zijn leverbaar voor iets onder en boven de – 2,5 ton incl.

Henk de Vreede

De Porsche 911 Carrera 4

Reageer op dit artikel