nieuws

Tentoonstelling belicht architectuur via kinderen

bouwbreed Premium

Kinderen ke architectuur en stedebouw op een speelse en toegankelijke manier onder de aandacht brengen van het grote publiek. Dat is het idee voor de tentoonstelling Kinderen + Architectuur, die is opgezet in het Stedelijk Museum in Zutphen. Aan de tentoonstelling werkten 27 organisaties uit negen verschillende landen mee, waaronder de VS, India en Rusland.

Initiatiefnemers van de expositie, die tot en met 6 november duurt, zijn het Stedelijk Museum Zutphen en het Nederlands Instituut voor Kunsteducatie te Utrecht. Na Zutphen is Kinderen + Architectuur in de verschillende deelnemende landen te zien.

Vaak zijn tentoonstellingen over architectuur en stedebouw zwaarwichtig en technisch, gericht op professionals. Voor Kinderen + Architectuur geldt dat niet. Daar krijgt de bezoeker aan de hand van het onderwijsmateriaal voor de kinderen een ‘mini-cursus’ architectuur en stedebouw.

Dat gebeurt met behulp van panelen met werktekeningen, dia’s, maquettes, foto’s en videofilms. Bovendien krijgt de bezoeker inzicht hoe lessen over architectuur in het onderwijs in de negen landen wordt gegeven.

Invloed van traditie

De tentoonstelling begint met een paneel, waar leerlingen van The Nott Hall School uit New York laten zien hoe zij het waterreservoir van Central Park willen herinrichten aan de hand van een programma van eisen.

Vervolgens komen de verschillende aspecten van de architectuur aan bod: scholen uit Ahmedabad (India) en Krakau (Polen) laten de invloed zien van de traditie in de architectuur. Bij het onderdeel constructie is een maquette te zien van een Russische 15-jarige scholier die een gebouw ontwierp in de vorm van een theekan.

Het stedebouwkundige deel van de tentoonstelling begint met een ontwerp voor een stadspark door Poolse en Engelse kinderen, die er zelf de muziek bij schreven. Ook Nederland doet mee aan dit expositiedeel in de vorm van het po Blokken. Met het lesmateriaal dat onder meer bestaat uit blokken in de vorm van gebouwen, ke leerlingen op een eenvoudige manier zelf een wijk indelen. Deze blokken werden oorspronkelijk beroepsmatig gebruikt, maar zijn later aangepast voor het basisonderwijs.

Reageer op dit artikel