nieuws

Krap tijdschema groot onderhoud Merwedebrug Werken in tentconstructie sluit weersinvloeden uit

bouwbreed Premium

Het tijdschema voor het uitvoeren van het groot onderhoud aan de Merwedebrug bij Gorinchem is kort. Per rijbaan moet in een week tijd een nieuw wegdek van zoab worden aangebracht. Om de invloeden van slecht weer uit te sluiten wordt gebruik gemaakt van een tentconstructie over de gehele lengte van de stalen rijdekken op de boogbruggen. Daarin volgen de verschillende werkfronten dicht op elkaar. Alles moet in een keer goed worden gedaan.

Dit blijkt uit een uiteenzetting van poleider L. Bouwman van Multitechniek BV uit Utrecht, onderdeel van Koninklijke Wegenbouw Stevin BV eerder deze week op de bouwplaats. Drie aannemers mochten meedoen aan de aanbesteding met voorafgaande selectie die op 7 april is gehouden. Multitechniek kreeg het werk gegund voor een aanneemsom van f. 5,5 miljoen (ex btw). Het werk wordt onder kwaliteitsborging uitgevoerd. Het omvat in hoofdlijnen het verwijderen van oude asfaltlagen op de brug, de aanbruggen, de bascule en viaducten en vervolgens het conserveren van het stalen brugdek en aanbrengen van een nieuwe constructie met een laag van 3,5 cm zeer open asfaltbeton (zoab). Het technisch concept hiervan is niet nieuw. Op de Van Brienenoordbrug is een dergelijke constructie ook toegepast.

Wel nieuw is het werken in een tentconstructie over een oppervlakte van 15×340 meter. Deze overspant in een keer het wegdek een rijbaan over de twee stalen boogbruggen.

Tijdens de uitvoering is de nieuwe asfaltconstructie van het brugdek gevoelig voor temperatuur en vocht. Het gaat om een groot stalen brugdek boven het water van de Boven-Merwede met afgezien van invloeden van slecht weer ook nog eens aanzienlijke verschillen in relatieve vochtigheid bij dag en bij nacht.

Tijdschema

Het werk wordt uitgevoerd in de periode van 10 tot en met 24 juni. Gedurende deze twee weken wordt dag en nacht doorgewerkt. Om er zeker van te zijn dat het gewenste tijdschema wordt gehaald, heeft Multitechniek in samenwerking met het straalbedrijf Van Ginkel uit Valburg een overkapping ontwikkeld die een gehele rijbaan overspant. De buitenkant van de tent wordt ondersteund door opblaasbare buizen over de rijbaan op een onderlinge afstand van ongeveer 55 cm. De druk in de buizen is 7 bar. De werkhoogte is 4,5 meter. Daarom moet met aangepast materieel worden gewerkt. Voorzien is het asfalt met schuifbakken aan te voeren. Maar afhankelijk van de weersvoorspelling kan de tent in vier uur tijd weggehaald zijn. Dan kan volgens Bouwman gewerkt worden met veel wagens voor de aanvoer van asfalt waardoor de capaciteit van de twee in te zetten spreidmachines ten volle kan worden benut.

De tentconstructie voldoet uitstekend heeft Bouwman laten weten. Door het verkeer op de andere rijbaan beweegt de tent wel, maar dat is niet ernstig. De tent weegt vrijwel niets en door het meebewegen worden de toch al geringe krachten die aan de brug worden afgegeven nog verder afgevlakt. De tentconstructie is bovendien op andere werken ook te gebruiken. Overigens is ook de verkeerspolitie goed te spreken over gebruik van een tent. Het verkeer op de nog open rijbaan ziet niets van de werkzaamheden. De automobilist neemt daardoor niet even gas terug om te kijken. Dat vermindert het risico van ongelukken.

Het werken in de tent vraagt een speciale aanpak. De werkfronten schuiven geleidelijk op. “Als je hier op een bepaalde plek aan een stuk werk begint kan je niet meer terug. Je moet alles bij je hebben. Materieel, materiaal, brandstoffen. Bovendien moet alles in een keer goed gedaan worden”, geeft Bouwman te kennen.

Handmatig

De membranen voor de bescherming van het brugdek worden handmatig aangebracht. De stalen brugdekken zijn geklonken, met klinknagelrijen boven het staal van het brugdek. De ondergrond is daardoor niet vlak. Mechanisch leggen is daardoor niet mogelijk.

In de tent wordt gezorgd voor goede ventilatie. Dat is wel nodig want het aanbrengen van de membranen gebeurt met behulp van branders. Bij de ingang van de tent zijn zogenoemde exhausters opgesteld waarmee waarmee warme of koude lucht kan worden ingeblazen. Langs het werk in de tent staan blowers om de luchtstroom op gang te houden.

De membranen van de conservering worden met de hand aangebracht,. De klinknagelrijen in het stalen brugdek maken machinaal leggen van de lagen onmogelijk.

Foto/persburo Busink, Dordrecht.

Reageer op dit artikel