nieuws

GroenLinks wil HST over bestaand trace

bouwbreed Premium

Geen aparte spoorlijn voor de hogesnelheidstrein, maar een verbetering van de bestaande verbinding tussen de Belgische grens en Amsterdam. Dat is de strekking van een alternatief, dat GroenLinks heeft ontwikkeld voor de HSL, dat gisteren in Breda werd overhandigd aan burgemeester Nijpels.

Dit gebeurde in het kader van de verkiezingscampagne van GroenLinks.

De plannen van de partij voorzien in beter materieel en een grondige verbetering van de infrastructuur door het opheffen van gelijkvloerse kruisingen, de bouw van een viersporige tunnel in Delft, uitbreiding van twee naar vier sporen tussen Dordrecht en Roosendaal en van vier naar zes sporen tussen Rotterdam en Dordrecht. Het alternatief kost f. 4,3 miljard meer, maar levert volgens duo-lijsttrekker Rabbae wel 80000 banen op.

Nijpels zei in een reactie dat Breda inmiddels het officiele standpunt heeft betrokken dat de tracekeuze, die het kabinet heeft gemaakt, wordt afgewezen. Er zal op korte termijn een formeel bezwaarschrift worden ingediend. “Wij zijn tegen de HSL”, aldus Nijpels, tenzij die voor Breda de tunnel in gaat en er na Breda pas weer uitkomt.”

Reageer op dit artikel