nieuws

Aannemersbedrijf De Leeuw 100 jaar Vrije ondernemerschap vereist grote inzet

bouwbreed Premium

Maarten Leegwater, samensteller van het jubileumboek van Aannemersbedrijf De Leeuw BV uit ’t Zand, heeft het uit de mond van directeur Klaas de Leeuw als volgt opgetekend: “Vrije ondernemerschap, dat moet je ke en je moet het willen. Het vereist een inzet die eigenlijk niet meer past in het tegenwoordige tijdsbeeld. Niet rusten bij voorspoed, doorgaan bij tegenslag en als het moet: de dag heeft vierentwintig uur.”

Op de middag na de presentatie van het fraaie boekwerk, uitgegeven ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan van het bedrijf, accentueerde De Leeuw in het Noordhollandse dorpje ’t Zand deze woorden nog eens. “Je moet er eigenlijk veel voor over hebben om ondernemer te zijn. Eerlijk gezegd denk ik ook wel eens een enkele keer: ‘Ik wou dat ik vandaag eens om vier uur klaar was’, maar dat gaat in ons vak nu eenmaal niet. Je moet natuurlijk altijd voor je klanten klaarstaan. Denk nu niet dat ik een hekel aan mijn vak heb. Integendeel, ik werk met heel veel plezier en ik vind de bouw een mooi vak, waarin je creatief bezig kunt zijn.”

Ook ondernemer

De Leeuw moet wel zeggen dat de bouw niet die meer is van enkele jaren geleden. Het is niet meer voldoende alleen aannemer te zijn, je moet ook ondernemer zijn, je moet over organisatietalent beschikken en verantwoorde risico’s durven nemen. Met veel respect spreekt de tegenwoordige eigenaar van het bedrijf over zijn vader, W.J. de Leeuw, die enkele jaren geleden is overleden. “Hij bezat een wonderlijke combinatie van vakmanschap, een grote belangstelling voor het verleden en hij was innoverend. Hij heeft altijd iets willen brengen dat een ander niet had. Zo heeft hij een bepaald type veestal op de markt gebracht, een graandroogmachine ontwikkeld en doe-het-zelf bouwpaketten verkocht. Hij was een fantastische vakman, maar geen marketingman en dat is vandaag de dag hard nodig.” Klaas de Leeuw geeft eerlijk toe dat hem het handwerk hem niet zo goed afgaat maar hij heeft wel de theoretische bouwkundige kennis. Deze eigenschap, gecombineerd met zijn handelsgeest en het innoverende karakter dat hij van zijn vader heeft geerfd, deed hem zijn aannemersbedrijf nog verder uittillen boven het niveau van een dorpsaannemer. Zo ging hij in de moeilijke jaren tachtig het Zwitserse Agero-zonweringsssteem importeren. “Daar hadden we vrijwel onmiddellijk succes mee en dat succes duurt tot de dag van vandaag. We hebben er gebouwen als het Mauritshuis in Den Haag en de Rijksuniversiteit van Groningen mee uitgerust.” De Leeuw had het importeurschap voor de Benelux en voor Engeland, maar die laatste vestiging is verzelfstandigd en aan broer Dick de Leeuw overgedragen. Sinds 1987 is De Leeuw importeur van het Maitron waterbehandelingsapparaat uit Oostenrijk. Vader De Leeuw had ook nog een houtbouwsysteem ontwikkeld: de blokhut. Van die blokhutten werden er in de jaren zeventig 125 neergezet op het tuinencomplex Madesteijn in Den Haag, maar inmiddels wordt dit systeem (Suomi Houtbouw Systeem) onder meer toegepast in de recreatiebouw.

Bouw belangrijk

Niet bekend

Rendement

Met zijn ongeveer 25 medewerkers denkt De Leeuw dit jaar een omzet te behalen van om en nabij de f. 8,5 miljoen; vorig jaar lag die omzet op f. 7 miljoen. “Maar die omzet zegt me niet zoveel”, aldus De Leeuw, “ik ben veel blijer met het feit dat het rendement goed is.” Daar komt wel wat voor kijken om dat te bereiken, zo wil de directeur aantonen. “In elk geval moet je organisatie uitstekend zijn en je moet op elke verandering alert reageren. Ook als directeur moet je een goed contact met de opdrachtgevers hebben en je laten zien: dus niet achter je bureau blijven zitten. En je moet personeel hebben dat hard werkt, dat bereid is om zich in te zetten. Dat niet te beroerd is om als het nodig is ook eens op zaterdag te werken. Zulke medewerkers hebben wij hier gelukkig; personeel dat het over ‘ons bedrijf’ heeft.” En je moet, zo verzekert De Leeuw, ook op bouwgebied je vleugels uit weten te slaan. Als voorbeeld voor zijn bedrijf noemt hij het po in Zuid Frankrijk: “Wij bouwen daar onze houten recreatiebungalows voor Nederlanders en wij zorgen ook voor een plaats voor die bungalow.” Als voornaamste credo houdt De Leeuw zich voor: “Blijf niet afwachten tot er eens een opdracht binnenkomt, maar neem zelf het initiatief. Zodra ik maar hoor dat er iemand wil laten bouwen ga ik er op af. En indien gewenst voeren we niet alleen een plan voor onze opdrachtgever uit, maar maken we dat plan nog eens zelf. Want ook die kennis hebben we in huis.”

Klaas de Leeuw

Deze Suomi-bungalow bouwt De Leeuw onder meer in Zuid-Frankrijk.

Wat de woningbouw betreft zoekt De Leeuw het vooral in de duurdere sector, zoals deze bungalow in Middenmeer.

Reageer op dit artikel