nieuws

Tussen Berlijn en Hamburg komt zweeftreinverbinding

bouwbreed Premium

Het Duitse kabinet heeft ingestemd met de aanleg van een magneettrein-verbinding tussen Berlijn en Hamburg. Het po, dat in 2004 klaar moet zijn, kost naar schatting DM 9 miljard.

De regering betaalt daarvan DM 5,6 miljard. De rest wordt opgebracht door het bedrijfsleven. De Transrapid-trein, die ‘zweeft’ boven een magnetische rail, kan een snelheid bereiken van 500 kilometer per uur.

De reistijd tussen Berlijn en Hamburg bedraagt met deze trein ongeveer 53 minuten. Een normale trein doet over het traject van 285 kilometer ruim drie uur. Naar schatting zullen jaarlijks tien tot twaalf miljoen mensen van de zweeftrein gebruik maken.

Met de instemming van het kabinet kan nu de benodigde wetgeving worden opgesteld en ke diverse procedures worden gestart. Voordat het parlement de wet aanneemt, zal er nog heel wat over te doen zijn. De SPD is het niet met de aanleg eens, de milieugroeperingen zijn ertegen en zelfs sommige regeringsadviseurs zien er niet veel brood in.

De Duitse industrie zegt wat betreft de magneettrein-techniek een voorsprong te hebben van vijf jaar op Japan en van vijftien jaar op de Verenigde Staten. De Transrapid-verbinding wordt aangelegd door een groep bedrijven, bestaande uit Thyssen, Siemens, AEG (onderdeel van Daimler-Benz) en ABB. Eckhard Rohkamm, bestuursvoorzitter van de elektro-divisie van Thyssen, verwacht van het po een grote stimulans voor de verkoop in het buitenland. Wolfram Martinsen van Siemens voorziet in 2000 een wereldmarkt voor treinen van in totaal DM80 miljard, waarvan de magneettrein 10 procent voor zijn rekening neemt.

Reageer op dit artikel