nieuws

JCB met 41 modellen op jacht naar groter marktaandeel

bouwbreed Premium

Op drie fronten, de compacte machines, het grondverzet en het bouwplaats-transportmaterieel, tracht het Britse bedrijf JCB op het Europese vasteland een marktaandeel te verwerven van 15%. Om dit doel te realiseren heeft men de totale produktenlijn zowel in de breedte als in de diepte vergroot tot een produktie van 41 verschillende modellen.

Hieronder bevindt zich, voor het eerst in de geschiedenis van JCB, een aantal mobiele graafmachines.

Door een anti-cyclische investeringspolitiek lijkt JCB nu te gaan profiteren van een steeds duidelijker aantrekkende markt. De afgelopen jaren is doelbewust extra geussennvesteerd, zo’n 250 miljoen gulden, in onderzoek en ontwikkeling. Dit resulteert momenteel in een ware geboortegolf van bouwmaterieel.

Een van de belangrijkste redenen hiervoor is dat de ‘Brittain rules the waves’-mentaliteit gelukkig lijkt te zijn weggeebd uit de directiekamers van dit bedrijf. Ongetwijfeld zal de Japanse partner Sumitomo hierin een belangrijke stem hebben gehad. Nog steeds spreekt men in Rochester van Europa, terwijl men daarmee het vaste land bedoelt, maar inmiddels heeft men wel ingezien dat om sterk te zijn in de wereld men eerst sterk dient te zijn in Europa. Inmiddels heeft men voor Europa (nog zonder Engeland) een nieuwe job gecreeerd: directeur verkoop Europa. Deze, binnen de JCB-organisatie zeer belangrijke functie wordt ingevuld door de voormalige directeur van JCB-France, Pierre Leboucher. Deze nieuwe organisatie-structuur in combinatie met de produktie van meer op de Europese markt geente machines dient garant te zijn voor de realisatie van het gewenste marktaandeel.

Mobiele graafmachines

Geheel nieuw voor JCB is de produktie van mobiele hydraulische graafmachines. Vanaf heden, of zoals men bij JCB zegt vanaf de Intermat, zijn twee van dit type machines beschikbaar: de JCB JS130W en de JCB JS150W. Zoals de type-aanduiding reeds aangeeft gaat het hier om machines met een eigen gewicht van 13 respectievelijk 15 ton. De Japanse inbreng van Sumitomo is bij beide machines duidelijk herkenbaar.

De twee machines zijn gebaseerd op de reeds bestaande JCB JS-serie hydraulische rupsgraafmachines. Zo hebben zij eenzelfde cabine-opbouw, de Japanse hydrauliek en een Japanse Isuzu motor op een door JCB-SCM ontworpen chassis, terwijl ook hier gebruik gemaakt wordt van een ZF-transmissie en -assenstel.

Voor wat betreft het chassis geldt voor beide machines dat een breed scala aan opties beschikbaar is. Zo kan worden gekozen uit een vaste of een gedeelde giek; een dozerblad aan de voor- of achterzijde; stempels voor of achter of andere combinaties van dozerbladen en stempels.

De machines hebben een compact front en in combinatie met een korte achterzijde van de bovenwagen ontstaat een kleine zwenkradius die de machines in staat stelt om veilig te opereren op beperkte bouwplaatsen. Het met twee versnellingen uitgeruste hydraulische power-shift aandrijfsysteem geeft beide machines een voorwaartse snelheid van 5 tot 25 km/uur terwijl als optie een kruipsnelheid van 2,5 km/uur leverbaar is.

De cabines zijn vervaardigd van hoogwaardig geperst staal en voldoen aan alle ISO-standaards waar het de werkruimte voor machinisten betreft. Door de akoestische isolatie komt het geluidsniveau in de cabine op 74 dB(A), hetgeen voldoet aan de EC-normen op dit gebied. De cabines beschikken verder over een moderne hydraulisch afgeveerde en trillingsvrije machinistenstoel. Het (veiligheids)glasoppervlak is ruim bemeten. Het instrumentenpaneel is sober en daardoor zeer overzichtelijk gehouden.

JCB JS130W

Het type JCB JS130W heeft de beschikking over een watergekoelde viercilinder turbogeladen dieselmotor met een inhoud van 3,85 liter, die een vermogen levert van 62 kW (83 pk). Deze Isuzumotor heeft als type-nummer 4BD1 PTA-05.

De mobiele graafmachine kan op dubbellucht met banden van 10.00 x 20 of op enkellucht met banden van 18R x 19.5 uitgerust worden. De draaistraal bedraagt 5.45 meter. Afhankelijk van de gebruikte giek heeft deze machine een graafbereik van 7780 tot 9135 mm. De maximale graafdiepte bedraagt van 4700 tot 5530 mm. De maximale laadhoogte is 6230 tot 7200 mm. De opbreekkracht aan de graafarm bedraagt 5600 tot 6900 kgf en aan de bak 7600 kgf. De standaardbak heeft een inhoud van 0.75 m3.

JCB JS150W

Deze machine is uitgerust met een watergekoelde viercilinder turbogeladen Isuzu dieselmotor van het type 4BD1 PTA -15 met een inhoud van 3,85 liter. Deze motor geeft een vermogen van 72 kW (96 pk). De bandenmaten voor deze machine zijn gelijk aan de 13 tonner, evenals de draaistraal. Afhankelijk van de gebruikte giekconstructie heeft deze 15 tonner een graafbereik dat kan varieren van 8670 tot 9628 mm, een maximale laadhoogte van 6705 tot 8491 mm en een maximale graafdiepte van 5310 tot 5720 mm. Dit alles bij gebruik van de standaardbak die een inhoud heeft van 0,85 m3. De opbreekkracht aan de graafarm is 6500 tot 8084 kgf terwijl deze, gemeten aan de bak, 9000 kgf is.

De nieuwe JCB JS150W was tijdens zijn eerste optreden in het openbaar uitgerust met een knijperbak en bereikte daarmee een laadhoogte van 8491 mm.

De mobiele graafmachine JCB JS130W is met zijn eigen gewicht van 13 ton de lichtste uit de nieuwe produktlijn van JCB.

Reageer op dit artikel