nieuws

MAN levert Euro-II motoren voor gehele truckprogramma

bouwbreed Premium

Op het gebied van de bouwvoertuigen brengt MAN geen spectaculaire nieuwe modellen. Dit was ook niet te verwachten na de kortgeleden geintroduceerde distributietruck L2000 en de huidige marktsituatie die nog steeds in mineur is.

Wel heeft MAN als reactie op de komende wettelijke ontwikkelingen alvast een voorschot genomen door een aantal niet onbelangrijke wijzigingen in het programma door te voeren.

Na uitgebreide analyses van de markt en als reactie op nationale en Europese wettelijke ontwikkelingen heeft MAN-VW truck & bus BV. besloten om per 1 januari 1994 een aantal wijzigingen in het leveringsprogramma door te voeren. Nieuw is bijvoorbeeld de snelheidsbegrenzer, welke bij MAN werkt op de stophevel van de brandstofpomp en niet op het mechanisme van de dieselregelstang.

Voorts wordt elke luchtgeveerde MAN nu van elektronische niveau-regeling (ECAS) voorzien en krijgen alle modellen standaard tractiebanden op de aangedreven wielen.

M90-serie

Binnen de M90-serie werd ook een aantal wijzigingen doorgevoerd. Zo word vanaf april a.s. de 220 pk Euro II motor als optie leverbaar. De 12-tonners worden met 11920 kg GVW afgeleverd, waardoor zij geen snelheidsbegrenzer nodig hebben; er is keuze uit motoren van 192, 232 en 270 pk en het gebruik van aanhanger of oplegger blijft bij deze uitvoering wettelijk toegestaan.

Binnen de serie is een speciale 15-tons trekker voor city-trailers ontwikkeld, de 15.272 FLS EKO-TECH.

Daarnaast is het GVW van het voorloopas-bakwagenchassis omhoog gegaan van 24 naar 25,4 ton.

F90-serie

Bij de F90-serie worden de 340 en 400 pk Euro II motoren met elektronisch geregelde brandstofpomp (EDC) geintroduceerd. Op alle F90 wegvoertuigen zit standaard ABS. De snelheidsbegrenzer is bij de F90-serie in de ABS-elektronica en/of EDC geintegreerd.

De tandem-aslasten van de bouwvoertuigen uit de serie zijn van 18 op 19 ton gebracht en het mixer-chassis is standaard uitgevoerd met Silentpakket (80 dBA). Dit Silentpakket is op de MAN 6 x 6 voertuigen als optie leverbaar.

Euro II-motoren

De Euro II-norm wordt in 1996 wettelijk van kracht voor nieuw te registreren bedrijfsvoertuigen, maar MAN levert nu reeds Euro II-motoren als optie voor het gehele truckprogramma. Afgezien van de 220 pk motor die zowel voor de L2000 als de M90 leverbaar is, is er een 340 pk en een 400 pk krachtbron voor de F90-serie op de markt. In april komt er vervolgens een Euro II-motor voor de L2000 distributietruck, met een vermogen van 160 pk.

Bij de 340 en 400 pk motoren wordt, door de toepassing van een nieuw EDC-systeem met verstelbaar inspuitmoment en inspuithoeveelheid, en door het opvoeren van de maximum inspuitdruk tot 1200 bar, voldaan aan de strenge milieu-eisen. Het gebruik van zwavelarme dieselolie is hiervoor geen noodzaak; standaard dieselbrandstof (volgens DIN-specificatie 51601), die bij elk tankstation verkrijgbaar is, voldoet reeds.

Dankzij EDC zijn deze motoren zuinig en reageren zij snel op het intrappen van het gaspedaal. Het stationair draaien kan zeer fijn afgeregeld worden, hetgeen van belang is bij het gebruik van PTO’s. In dat geval is er bovendien geen RQV-regelaar meer nodig.

De MAN M90 EKO-TECH 18.192 FA 4 x 4 kipper heeft met een autolaadkraan een grote inzetbaarheidsgraad.

Reageer op dit artikel