nieuws

Van Gemert verbreedt zijn leveringsprogramma

bouwbreed Premium

De laatste maanden van het vorige jaar kenmerkten zich door een grote toename van ‘open dagen’, bedrijfspresentaties en produktdemonstraties terwijl er bovendien nog een materieelbeurs werd gehouden. Vlak voor de jaarwisseling vonden in het Brabantse Wanroy de ‘open dagen’ bij Van Gemert BV plaats.

Niet alleen konden de in grote getalen opgekomen bezoekers uit de agrarische sector en de bouw kennis maken met de range bekende produkten die dit bedrijf voert doch tevens werd er een deel van de sluier opgelicht betreffende het leveringsprogramma voor dit jaar.

Op het gebied van het bouwmaterieel annonceerde men een tweetal laadschoppen van Italiaanse makelij, terwijl op het gebied van het verkleinen en uitzeven van materialen men nu de Duitse fabrikant Doppstadt in Nederland en Belgie” gaat vertegenwoordigen.

Furukawa

Bij Van Gemert BV heeft dit Japanse merk wielladers zich ontwikkeld tot een sterk merk. Men kan deze wielladers nu leveren in acht modellen met bakinhoud van 1000 tot 4500 liter. De grote wielladers worden gebouwd in de oude Dresserfabriek in het Duitse Heidelberg. De kleinere modellen met een bakinhoud van 1000 tot 2000 liter worden in Japan gebouwd. Dit laatste aspect zorgt er echter voor dat Furukawa met deze machines prijstechnisch gezien, hier nauwelijks aan de bak komen. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de koersen op de valutamarkt. Omdat Furukawa nog eens overduidelijk heeft kenbaar gemaakt zich zo compleet mogelijk te profileren op de Europese markt lijkt er slechts een oplossing mogelijk: een produktiebedrijf op te starten in Europa.

Volgens de heer H. van Gemert zou, althans op papier, dit in de loop van dit jaar mogelijk rond komen. Als land van vestiging wordt in de wandelgangen Frankrijk genoemd. Niet zo verwonderlijk daar de kosten per produktie-uur in dit land tot de laagsten van Europa (EG) behoort.

Laadschoppen

In de showroom van van Gemert troffen wij een grote onbekende aan: een laadschop met de fabrieksnaam Imeca en het typenummer IM 2800. Het betrof hier een laadschop van Italiaanse makelij die door Van Gemert in Belgie wordt gebracht onder de naam Comet. Van dezelfde fabrikant en onder hetzelfde label verkoopt men daar ook een zelfladende betonmixer. Het ligt in de bedoeling deze laadschoppen-serie ook in Nederland onder de merknaam Comet te gaan brengen.

Van deze laadschoppen is op eenvoudige wijze een graaflaadcombinatie te maken door simpelweg het ballastblok door middel van een snelkoppeling te verwijderen en in plaats daarvan een aanbouw-graafinstallatie te plaatsen. In eerste instantie zal men uit de uit drie typen bestaande serie het type IM 2800 gaan brengen. Deze machine heeft een Perkins viercilinder dieselmotor met een vermogen van 58 pk. De rijsnelheid van deze machine is 0 tot 22 km/uur. De eigen massa van de Comet IM 2800 is 4000 kg. De standaard laadbak heeft een inhoud van 700 liter.

Uit dezelfde Italiaanse stal komt de Comet BL20, een graaflaadcombinatie met knikbesturing. Deze machine heeft een Perkins driecilinder dieselmotor met een vermogen van 14,9 kW. Deze vier-wiel aangedreven combinatie bereikt een rijsnelheid van 0 tot 15 km/uur, waarbij de kniksturing zorgt voor een draairadius van 1260 mm. De opbreekkracht aan het laadframe bedraagt 1700 kg. De bakinhoud is 200 liter en de hefcapaciteit bedraagt 530 kg. Het totaalgewicht van deze machine zonder aanbouw-graafinstallatie bedraagt 1450 kg en met deze installatie 1530 kg.

Waar Van Gemert BV nauwe relaties heeft met zowel de agrarische als de bouwsector ligt het voor de hand dat men ook de vinger aan de pols heeft waar het milieu-materieel betreft. Al wat langer voert men voor dit vakgebied de bekende Estec vlakzeven.

Doppstadt

Om het zeefprogramma te completeren heeft men toenadering gezocht en gevonden bij de Duitse fabrikant van o.m. trommelzeven: Doppstadt. Via zijn dochteronderneming FAC levert/produceert dit bedrijf trommelzeven in verschillende formaten, lopende banden, verkleiners etc. om een complete zeeflijn op te bouwen. In de produktenlijn

Doppstadt zal men drie verkleiningsmachines (shredders) gaan brengen en tenminste e’e’n trommelzeef van het type SM 318. Bij deze machine is het mogelijk verschillende fractiegrootten te zeven doordat men hierbij op eenvoudige wijze van trommelzeef kan wisselen. Het totale programma trommelzeven van Doppstadt beslaat een viertal typen met trommellengten van 3200 tot en met 7100 mm en capaciteiten van 20 tot 120 kubieke meter uit te zeven fractie per uur.

Nieuw in het leveringsprogramma van Van Gemert B.V. is het trommelzeefprogramma van de Duitse producent Doppstadt.

Direct uit de fabriek te Imola (Italie) kwam deze laadschop van het merk Imeca die op eenvoudige en snelle wijze omgebouwd kan worden tot een volwaardige graaflaadcombinatie. Deze machine zal onder het label Comet op de Nederlandse markt worden gebracht.

Reageer op dit artikel