nieuws

Oeververbinding Kopenhagen krijgt krediet Europese bank

bouwbreed Premium

De veerdienst tussen de Deense eilanden Fyn en Sjaelland, waar Kopenhagen ligt, heeft zijn langste tijd gehad. Vanaf 1996 krijgt de stad, die op een eiland ligt, een vaste oeververbinding voor treinen. Naar verwachting volgt een verbinding voor auto’s een a twee jaar later. De Europese Investeringsbank draagt ruim een miljard gulden bij in de vorm van kredieten.

Het eiland Sjaelland, is economisch het belangrijkste deel van Denemarken. Het is ook het dichtst bevolkt: 2,5 miljoen Denen, de helft van de totale bevolking, woont op het eiland, dat nog geen kwart van de oppervlakte van Denemarken uitmaakt.

Tot nu toe heeft Sjaelland geen enkele wegverbinding met het vasteland. Het stukje over de ‘Grote Belt’ van nog geen vijftien kilometer tussen Sjaelland en het eiland Fyn, dat wel een vaste oeververbinding heeft, moet per veerboot worden afgelegd.

Over ruim twee jaar zal een combinatie van een brug en een tunnel de twee eilanden met elkaar verbinden. De treinreizigers naar Kopenhagen zullen er dan vijf kwartier korter over doen om de Grote Belt over te steken. De Europese Investeringsbank verwacht eenzelfde tijdsbesparing voor auto’s, waarvoor de verbinding in 1997 of 1998 gereed zal zijn.

Spoortunnel

De trein over de Grote belt zal voor een deel een andere route volgen dan de auto’s: de snelweg gaat uitsluitend over bruggen, terwijl de spoorlijn voor een deel in een tunnel ligt. Midden in de Grote Belt ligt het eilandje Sprote. Op het deel tussen Fyn en Sprote rijden zowel auto’s als treinen over een lage brug van 6,6 kilometer. Ten oosten van Sprogemeente duikt de trein in een tunnel van acht kilometer lengte, die daarmee de op een na langste onderwatertunnel van Europa is. Alleen de Kanaaltunnel is langer. De spoorverbinding bestaat uit twee enkelspoors hoofdtunnels, met elkaar verbonden door 31 dwarstunnels. Deze bevatten controle-voorzieningen en vormen een noodverbinding.

De autoweg blijft boven het water. Om de belangrijke scheepsvaartroute open te houden, ligt de brug 65 meter boven het zeeoppervlak. De langste overspanning is 1624 meter, wat volgens het informatieblad van de Europese Investeringsbank een record is.

Er wordt tol geheven op de nieuwe verbinding. Het tolgeld zal ongeveer gelijk zijn aan wat nu voor de overtocht per veerboot moet worden betaald. De verwachting is, dat het verkeer tussen Sjaelland en de rest van Denemarken aanzienlijk zal toenemen. Nu worden dagelijks 27 duizend passagiers overgezet (12 duizend treinreizigers en achtduizend auto’s) en 15.500 ton vracht. In 1998, zo is de voorspelling, zijn die aantallen gegroeid tot 32 duizend treinreizigers en 15 duizend personenwagens per dag. Er wordt een groei van het vrachtverkeer voorspeld tot 24 miljoen ton per jaar.

De nieuwe verbinding met Kopenhagen is niet alleen in het belang van Denemarken. Via Sjaelland gaan passagiers en vrachtwagens ook naar Zweden.

Er bestaan plannen voor een vaste verbinding tussen Sjaelland en Zweden, waardoor veerboten overbodig zijn voor een reis van Nederland naar Scandinavie.

De Europese Investeringsbank, de financieringsinstelling van de Europese Unie, heeft een krediet van 500 miljoen ecu beschikbaar gesteld voor het po, f. 1072 miljoen. Binnenkort volgt een krediet van nog eens 150 miljoen ecu; verder kredietverstrekking sluit de Raad van Bewind van de bank niet uit.

Reageer op dit artikel