nieuws

Malmqvist continueert produktie hefsteigers

bouwbreed Premium

Bezoekers aan de Bouwvakbeurs Zuidlaren zullen zich niet zozeer hebben verbaasd over de deelname van Malmqvist Benelux BV. Het was bekend dat dit vorig jaar opgerichte, bedrijf een nieuw begin had gemaakt met de importactiviteiten rond een aantal machinemerken, voorheen vertegenwoordigd door Zena Technica BV, ‘sHertogenbosch. Het was meer een door Malmqvist Benelux geexposeerde Malmqvist zelfrijdende hefsteiger die in Zuidlaren verraste.

Algemeen werd aangenomen dat de produktie van de gerenommeerde Zweedse Malmqvist hefsteigers in alle stilte had opgehouden te bestaan. De problemen, het valt niet te ontkennen, waarmee producent Malmqvist AB Zweden de afgelopen jaren te kampen heeft gehad waren niet gering en hebben het bedrijf in grote moeilijkheden gebracht.

Een sterk teruglopende omzet als gevolg van een wereldwijde recessie, perikelen rond een niet gewenste overname, oplopende niet inbare vorderingen alsmede een te ruime personeelsbezetting legden een zware financiele druk op het bedrijf. Dit alles voerde Malmqvist Zweden uiteindelijk tot de rand van de afgrond waarbij de produktie van hefsteigers praktisch kwam stil te liggen en in later stadium van export geen sprake meer was. Herstructurering, nodig om het bedrijf in een rustiger vaarwater te brengen, zou later blijken te zijn gebaseerd op een nog te grote omzetverwachting.

Export

Tegelijkertijd met de reorganisatie werd vorig jaar een begin gemaakt met het leggen van directere contacten met de buitenlandse gebruikers door korte verbindingslijnen met de verschillende exportmarkten te creeren. Daartoe werd een volledige vernieuwing van de verkoopkanalen doorgevoerd. Voor de Nederlandse markt zowel als die van Belgie en Luxemburg resulteerde dit in de oprichting van Malmqvist Benelux BV te ‘s-Hertogenbosch. Ook deze maatregelen mochten evenwel niet het effect sorteren van wat men zich ervan had voorgesteld. Van bedrijfssluiting wilde men in Zweden echter niets horen.

Na nog verdere afslanking van het bedrijf en met grote inzet is men er bij Malmqvist in geslaagd de produktie nieuw leven in te blazen en kort geleden is begonnen met de vervaardiging van een kleine serie machines. Het resultaat van die inspanningen kon op de stand van Malmqvist Benelux BV in het ‘doorwerkdorp’ op de Bouwvakbeurs Zuidlaren worden bezichtigd, middels de presentatie van een MA-1200 Malmqvist zelfrijdende hefsteiger.

Dat men in Zweden ondertussen niet stil heeft gezeten bij de verdere ontwikkelingen van hefsteigers kon worden vastgesteld aan de verschillende technische verbeteringen die aan de MA-1200 waren doorgevoerd.

Het werkplatform van deze hefsteiger kan, in de uitvoering met enkele mast, modulair worden verlengd van drie tot vijftien meter. Met behulp van verschillende hulpstukken is met het platform het gevelprofiel te volgen. Platformbreedtes van drie meter behoren daarbij tot de mogelijkheden. Bij een platformlengte van zes meter zijn lasten tot 2000 kg mee te voeren bij hef/daalsnelheden van 9 m/min. Uniek bij de Malmqvist hefsteiger is de uitzonderlijk grote vrijstaande opbouwhoogte van twintig meter, waarmee het tijdrovend verankeren is ondervangen. Bij nog grotere hoogten wordt verankering met de gevel slechts om de vijftien meter gevraagd.

Hoewel bij de oprichting van Malmqvist Benelux BV in ‘s-Hertogenbosch, door de naamvoering, enige financiele verbondenheid van dit Brabantse bedrijf met de fabrikant in Zweden deed vermoeden was hiervan toen geen sprake. Behalve hefsteigers van dit fabrikaat in zelfrijdende en stationaire uitvoering worden ook andere machinemerken vertegenwoordigd zoals Alois, Economy, Haverhill, Koettgen, Dexter en Zeppenfeld. Met de recente herstructurering van de Malmqvist organisatie is hierin echter verandering gekomen en is de heer G. Slijkhuis, directeur van het Nederlandse importbedrijf, namens de aandeelhouders toegetreden tot de Board of Directors

De deelname aan de Bouwvakbeurs te Zuidlaren heeft volgens de heer Slijkhuis nog eens willen benadrukken dat Malmqvist zeker nog niet van het hefsteigertoneel is verdwenen maar dat met de nieuwe structuur een krachtiger marktbenadering zal worden nagestreefd.

Reageer op dit artikel