nieuws

Hongarije verkoopt hotelketen op de beurs

bouwbreed Premium

De Hongaarse hotelketen Pannonia is in november voor 51 procent verkocht aan de Franse hotelreus Accor. Van deze voormalige staatsketen komt in 1994 zo’n 30 procent van de aandelen op de beurs.

De koop staat daarmee open voor buitenlanders en Hongaren. Pannonia is de grootste van de drie Hongaarse hotelketens. Het bedrijf omvat 27 hotels met meer dan 5000 kamers. Daarna komen HungarHotels met 24 hotels en meer dan 4000 kamers en Danubius met 19 hotels en ruim 3000 kamers.

Details van Accor’s aankoop, zoals de concrete prijs zijn geheim gehouden. Wel is bekend dat Accor een bepaald bedrag aan Pannonia wilde betalen en daaraan tijdens de lange onderhandelingen vasthield om dan te kiezen voor het verwerven van minder hotels. Daardoor heeft Accor afgezien van de koop van hotel Olympia en een ander hotel dat in het buitenland werkt. Pannonia beschikt in Hongarije over 21 hotels, beheert er vier in Oostenrijk en Duitsland. Onder de activiteiten ook twee ander hotelgebonden belangen. Accor had – parallel met de Pannonia-onderhandelingen – ook gesprekken met Air France over de koop van een deel van de Air France hotels en het in beheer krijgen van andere Air France hotels. Accor heeft ook de reisbureau-keten Wagon Lits gekocht, die aan de Pannonia-hotels wordt gekoppeld. Accor heeft nog andere hotelbelangen in Hongarije. Aan de rand van Boedapest liet de groep een Formula 1-hotel met twee sterren. De organisatie wil de activiteiten in Hongarije uitbreiden door onder meer deelname in en restaurantketen.

Onderhandelingen

Opmerkelijk is verder dat Accor in de afgelopen tijd – parallel met haar Hongaars onderhandelingen – ook andere grote zaken heeft gedaan.

Te denken valt aan de koop van de Amerikaanse hotelketen Motel 6. Die bestaat uit 800 hotels, twee andere hotelketens, 1200 reisbureaus, een autoverhuurbedrijf met 100 000 auto’s en een van de grootste voedingsketen van Europa. Volgens Accor had het bedrijf minder problemen met al deze zaken dan met het kopen van 51 procent van de Pannonia-keten. Via de grootste reclame-campagne tot nu toe in Hongarije werd eind 1992 30 procent van de hotelketen Danubius met groot succes op de beurs van Boedapest gebracht. De rest komt in 1994 op de beurs. Ook HungarHotels wordt in de loop van 1994 verkocht, maar het is nog niet duidelijk of dat per hotel gaat of de hele keten ineens.

Intercontinental

Zoals het er nu naar uitziet zal de regering de 24 hotels liever apart willen verkopen. In 1993 werd het bekende hotel Duna Intercontinental aan de Donau- oever in Boedapest verkocht aan Mariott die onmiddellijk de renovatie ter hand nam en in de tweede helft van 1994 het vernieuwde hotel zal openen. Mariott is van plan om in de loop van 1994 nog meer hotels in Hongarije op te kopen. Pannonia, Danubius en HungarHotels die met elkaar 70 hotels bezitten zijn slechts een deel van de Hongaarse hotelsector. De afgelopen jaren kwamen een enorme hoeveelheid kleine prive-pensions en -hotels, en voormalige partij- en vakbondshotels op de markt. Hongarije is op dit gebied uniek in Oosteuropa, waarschijnlijk omdat het land al veel eerder met de hervormingen begon. Volgens de laatste statistieken telt het land nu al bijna 400 hotels en meer dan 500 andere verblijfplaatsen voor toeristen.

*) Dr. A. Sandor leidt in Amsterdam het Business Buro Oosteuropa en schreef dit artikel in opdracht van het Exportplatform VROM.

Reageer op dit artikel