nieuws

Het Duitse bouwconcern Hochtief wordt voor bijna …

bouwbreed Premium

Het Duitse bouwconcern Hochtief wordt voor bijna 50 procent eigenaar van Ballast Nedam. Op de valreep van het oude jaar heeft British Aerospace (BAe) zijn bouwdochter met steun van de Duitsers en de ING op eigen benen gezet. In het voorjaar wacht de beursgang.

Hochtief is een van de grootste bouwconcerns in Europa. Volgens de onlangs gepubliceerde Cobouw Top 100 Europese bouwbedrijven staat deze onderneming op de elfde positie. Hochtief is voor 56,1 procent in handen van het kapitaalkrachtige energieconcern RWE AG in Essen.

De groepsproduktie van Hochtief in 1992 bedroeg DM 7,5 miljard (+17,1 procent). De door de Duitse vereniging van beleggingsanalisten gecorrigeerde nettowinst was DM 225 miljoen. Uit het jaarverslag over 1992 kan worden opgemaakt dat de Europese-omzet – exclusief West- en Oost-Duitsland – DM 800 miljoen is. Deze omzet wordt hoofdzakelijk gegenereerd in Polen, Spanje en Oostenrijk. In opdracht van de Duitse overheid bouwt Hochtief 1200 appartementen in Oekraine. De Hochtief-bestuursvoorzitter Hans-Peter Keitel evenaart deze cijfers in 1993.

Hochtief is niet actief in Nederland. Er is alleen met NBM-Amstelland een tunnelboorcombinatie gevormd. Of deze nu wordt opgeheven blijft vanwege de (kerst)vakantie onduidelijk.

Ballast Nedam en Hochtief zijn geen onbekende voor elkaar. In de zomer van 1989 kocht Ballast Nedam het bedrijf Broekhoven in Zeist. Dit was de baggerdochter van Hochtief, die met zes moderne schepen actief was op de wereldmarkt. Broekhoven werd omgevormd tot Ballast Nedam Baggeren.

Daarnaast ontmoeten beide bedrijven elkaar op de internationale bouwmarkt. Ballast Nedam Baggeren kaapte met succes de baggerorder voor het vliegveld van Hong Kong voor de neus van de voormalige moeder weg.

Verrassing

De afstoting van Ballast Nedam (BN) is verrassend verlopen. De bouwdochter van BAe stond al meer dan een jaar in de etalage. Eerder had baggeraar Koninklijke Boskalis Westminster (KBW) getracht BN voor hetzelfde bedrag over te nemen. De onderhandelingen liepen om nog onbekende redenen op 7 december j.l. vast. Boskalis wilde het bedrijf overnemen, en de baggeractiviteiten van de twee bedrijven fuseren. Onduidelijk bleef wat KBW met de droge bouwactiviteiten van BN voor had.

Internationale Nederlanden Groep (ING), Hochtief en Ballast Nedam Pensioenfonds, het consortium dat Ballast loskocht van BAe, hebben overigens het zelfde bedrag op tafel gelegd als waar KBW BN voor wilde hebben; namelijk een half miljard gulden.

De centrale ondernemingsraad (Cor) van Ballast Nedam is verheugd over deze verrassende verzelfstandiging. ‘We behouden met deze Duitse minderheidsaandeelhouder onze eigen identiteit’, verklaart L. Schuur, voorzitter van de Cor. ‘Zeker ten opzichte van het vorige bedrijf dat ons wilde overnemen (Boskalis/evo) zijn we nu veel beter af. Er bestaat nauwelijks overlap met Hochtief. De beide bedrijven vullen elkaar zelfs zeer goed aan.’ Schuur hoeft niet bang te zijn dat Hochtief alsnog Ballast opkoopt. Het beleid van de Duitsers is dat hun deelnemingen hun eigen gezicht moeten blijven behouden. De onderneming neemt over het algemeen belangen die liggen tussen de 30 en 49,9 procent.

Met BAe zijn afspraken gemaakt over de bouw in Saoedi Arabie”. Ballast Nedam Construction, de Engelse dochter van Ballast Nedam, bouwt samen met de Nederlanders onder andere veel defensie-gebouwen voor BAe. Tot 1995 zijn de opdrachten gegarandeerd.

Een tweede verrassing vormt de positie van ING. Het is niet de huisbankier van het in ‘Amstelveen gevestigde bouwbedrijf. Het vermoeden bestaat dat ING het voortouw heeft genomen tot deze verzelfstandiging. Het initiatief wordt beloond met het naar de beurs brengen van Ballast Nedam in het voorjaar. ING heeft nu een belang van 49,99 procent in BN. Analisten denken dat ongeveer 40 procent van het pakket uiteindelijk vrij zal worden verhandeld. De rest is in handen van Hochtief, Internationale Nederlanden Verzekering (dochter ING), het pensioenfonds van Ballast Nedam en het personeel.

Reageer op dit artikel