nieuws

Ruwterreinkraan voor beperkte werkplekken

bouwbreed

De nieuwe 11,5 tons mini ruwterreinkraan van Kobelco, de RK 70, komt dank zij zijn zeer compacte ontwerp op plaatsen die voorheen nauwelijks te bereiken waren. Daarbij komt hij tot een haakhoogte van 22,6 m en heeft een maximale hijscapaciteit van 7 ton op 2,5 m.

Evenals bij de minigraafmachines heeft Japan inmiddels een grote naam waar het de mini-kranen betreft. Zo zijn er van de RK 70 reeds honderden gebouwd die vrijwel alle op de thuismarkt zijn afgezet en zoekt men nu andere afzetmarkten. Op dit moment draaien er drie van deze kranen in Oostenrijk en eerst nu kan er begonnen worden met de verkoop in de Benelux door importeur Kuiken Cramat BV. Deze wat verlate start had te maken met het feit dat het basismodel niet voldeed aan de hier geldende normen. Een van de belangrijkste zaken was wel dat de schijfdiameters ten opzichte van de draaddikte niet conform de eisen was. Als gevolg hiervan is de tweede lier verwijderd en diende er een nieuwe hijstabel te worden vervaardigd.

RK 70

Ofschoon de RK 70 een echte mini is heeft hij echter alle moderne voordelen van zijn grotere broers. De mini ruwterreinkraan is voorzien van een Isuzu 4BD1 turbogeladen, watergekoelde vier-cilinder dieselmotor met een maximaal vermogen van 140 pk bij 3000 omw/min. In combinatie met de tien versnellingsbak (met hoge en lage gearing) resulteert dit vermogen in een rijsnelheid van 49 km/uur. Het ‘Orbitrol’ hydraulische stuursysteem stelt de kraan in staat om vier stuurkarakteristieken uit te voeren: normaal, besturing via de achteras, besturing via beide assen en hondegang.

Daarnaast is het besturings systeem uitgerust met een besturingscompensator waardoor men achteruit rijdend dezelfde stuurkarakteristiek heeft alsof men voorwaarts gaat. Dank zij dit stuursys teem komt de RK 70 tot een draaistraal van 3,89 m hetgeen voor kranen (of zelfs automobielen) zeer klein te noemen is. Doordat in transporttoestand de ingeschoven kraanarm een neiging naar voren heeft beschikt de bestuurder over een goed en veilig uitzicht naar alle kanten.

De RK 70 is uitgerust met een telescopeerbare mast die bestaat uit zes secties. Er ontstaat dan een maximale haakhoogte van 22,6 mtr terwijl de minimale arbeidszwenk 2,9 mtr bedraagt. Daarnaast kent de RK 70 bij een volledige zwenk van 360 gr slechts een draaistraal van de onderwagen van 1,56 mtr. Met deze minimale waarden is de kraan bij uitstek geschiktgeschikt voor het werk in zeer nauw bemeten ruimten als bijvoorbeeld straten.

De afstempeling van de kraan wordt elektronisch geregistreerd en geeft een waarschuwingssignaal indien de handingestelde lastmomentbeveiliging tot 15% wordt benaderd.

Cabine

Ook de cabine van de RK 70 geeft het idee in een kraan te zitten die een beduidend grotere eigen massa heeft dan de 11,5 ton van de RK 70. Het instrumentenpaneel bestrijkt vrijwel het gehele front is daardoor uiterst overzichtelijk.

De stoel is in zeer veel standen verstelbaar evenals het stuurwiel waardoor een optimale ‘zit’ wordt verkregen. De kraan is zonder meer stil te noemen bij een gemeten waarde van 73 dB(A) op zeven mtr.

Voor de veiligheid en het gemak van de machinist zijn tal van zaken aanwezig. De cabine is zeer gemakkelijk te bereiken terwijl bij openen van de cabine-deur er lampen gaan branden voor het interieur en bij de instap. Er zijn voldoende spiegels aangebracht zodat van een blinde hoek geen sprake kan zijn. Daarnaast zijn op het chassis een goed afsluitbare gereedschapskist aanwezig evenals een luidspreker voor communicatie.

De ruitenwissers zijn uitgerust met een instelbare intervalschakeling.

Om te voorkomen dat bij opengeschoven zijruiten neerslag binnenkomt zijn speciale kunststof kappen aangebracht.

Om de cabine helemaal een huiselijk sfeertje te geven is deze nog voorzien van een inklapbare eettafel en een goed functionerende koelkast.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels