nieuws

Katrij-aandrijving traploos op Liebherr EC-H kranenlijn

bouwbreed

Liebherr heeft de toerusting van zijn torenkranen van de serie EC-H op enkele punten technisch verbeterd. Standaard beschikken de machines nu over een traploos aangedreven katrijwerk, een nieuwe moderne cabine met comfortabele instelbare bedieningsstoel en elektronisch monitorsysteem (EMS)

Sinds vorige maand worden de kranen uit de EC-H serie seriematig uitgerust met een traploze snelheidsregeling van het katrijwerk. Liebherr leverde een dergelijke aandrijving met frequentieregeling al op aanvraag op zijn bovendraaikranen sinds de Bauma ’92. Bij genoemde kranenserie is deze echter nu standaard aanwezig.

Katrijwerken worden momenteel voor een groot deel nog door draaistroom asynchroonmotoren aangedreven. Het toerental van deze motoren en daarmee dus ook de rijsnelheid van de kat, wordt bepaald zowel door de frequentie van het lichtnet als het aantal poolparen van de motor.

Rijsnelheid

Omdat bij zeer grote gieklengten voor het economisch verplaatsen van lasten meerdere katrijsnelheden noodzakelijk zijn, zijn de huidige rijwerken in het algemeen uitgerust met motoren met twee of drie ver schillende omschakelbare poolparen. Door middel van deze aandrijftechniek zijn met behulp van handels, vast ingestelde rijsnelheden te kiezen.

Het overschakelen tussen de afzonderlijke rijsnelheden gebeurt evenwel niet traploos.

Geheel anders verloopt de katrijwerk-aandrijving met frequentieschakeling zoals Liebherr die thans in de EC-H reeks standaard inbouwt.

Hiermee wordt wel een traploos regelbare rijsnelheid van het katrijwerk geboden, doordat de elektronische frequentieregelaar een traploos verstellen van de frequentie mogelijk maakt van 0 Hz tot maximaal 120 Hz.

Bij gebruik van een vierpolige draaistroommotor, is ook het toerental van de motor traploos te regelen van 0 tot 3600 omw/min. Met deze snelheidsregeling is het optreden van schokken aan het begin van de rijbeweging noch bij het stoppen uitgesloten. Ook het veranderen van de rijrichting heeft geen schokken tot gevolg maar verloopt geheel vloeiend.

Comfort

Niet alleen dit aandrijfsysteem van het katrijwerk draagt zorg voor een belangrijk rustiger kraanwerking. Ook de moderne geluidgedempte en warmtegeisoleerde nieuwe cabine met rondom een ruime beglazing biedt de kraanbestuurder rust en comfort. Het voorraam is met gasdrukveren open klapbaar terwijl de zijruiten als schuifraam zijn uitgevoerd.

Bedieningshandels en instrumentenpaneel zijn in de leuningen van de comfortabele volledig instelbare stoel geintegreerd. Direct binnen zichtveld bevindt zich het elektronische monitorsysteem door middel waarvan de kraanbestuurder continu wordt geinformeerd omtrent de bedrijfsparame ters. Ook de ventilatie- alsmede de temperatuurregeling liggen binnen handbereik. Een ruitenwisinstallatie en zongordijnen opzij en voor completeren de comfortuitrusting.

Litronic

Het elektronisch monitorsysteem (EMS) tenslotte is nu eveneens standaard in de ECH kranenserie te vinden. Het Litronic kraanbesturingssysteem is uit meerdere elektronische bouwstenen modulair opgebouwd, en bedient en visualiseert het gehele besturings- en bewakingssysteem van de kraan. Het EMS dient enerzijds enkel als controle-afleesapparaat, anderzijds, via de CAN-bus (Control Area Netwerk) verbonden met de andere elektronische kraanfuncties als bedienings en afleesapparaat voor het totale Litreonic kraanbesturingssysteem.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels