nieuws

Tender van haven Richards Bay voor kade en baggeren

bouwbreed

De Zuidafrikaanse haven Richards Bay, begin jaren zeventig aangelegd door Nederlandse aannemers, schrijft in oktober een tender uit voor de aanleg van een nieuwe 600 meter lange kade, en baggerwerk met een omvang van acht miljoen kubieke meter. De werkzaamheden hebben een waarde van ongeveer f. 120 miljoen.

De kade zal de capaciteit vergroten voor de afhandeling van zogeheten ‘general cargo. Het werk moet medio 1995 klaar zijn. Tot nu toe heeft Richards Bay, volledig in handen van de Zuidafrikaanse overheid, f. 3 miljoen uitgegeven aan plannen en voorbereidende werkzaamheden voor dit po.

Nederlandse baggeraars, waaronder Boskalis Westminster, hebben tijdens een Nederlandse economische missie in Zuid-Afrika aangekondigd op de tender in te zullen schrijven.

Richards Bay begon aan zijn haven te bouwen in 1972. Drie aannemers hebben de haven aangelegd: het Zuidafrikaanse LTA en twee Nederlandse bedrijven. Nog altijd bestaan er innige banden tussen de havenautoriteiten en het Nederlands bedrijfsleven.

De haven ligt 160 kilometer ten noordoosten van Durban en 465 kilometer ten zuiden van het Mozambiquaanse Maputo, en is uitgegroeid tot een van de grootste haven in Afri ka. Ricards Bay is vooral bekend vanwege zijn kolenterminal. Deze is in handen van particuliere ondernemingen, waaronder Shell. De jaarlijkse kolenoverslag ligt rond de 53 miljoen ton. Richards Bay claimt de grootste kolenterminal van de wereld te zijn. Die overslag zal naar verwachting de komende jaren sterk oplopen. De uitbreidingskosten worden geschat op ten minste f. 1,2 miljard.

Het streven is er ook op gericht de afhandeling van containers uit te breiden. Richards Bay heeft de ambitie de grootste containerhaven van Zuid-Afrika, en daarmee van het conti nent Afrika, te worden.

Indien het vredesproces in Zuidelijk Afrika zich voortzet, en de Wereldbank met leningen over de brug komt, zullen de havens aan de west- en oostkust als een van de eerste poen worden aangepakt. In aanmerking komen Maputo en Beira in Mozambique, en Luanda, Lobito en Benguela en Angola. In Angola woedt nog altijd een vernietigende burgeroorlog. De Zuidafrikaanse overheid wil de havens van Kaapstad en Durban onder handen nemen, en het verouderde materiaal voor de op- en overslag van goederen en containers vernieuwen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels