nieuws

Merjenburgh weet ondanks recessie toch te groeien

bouwbreed

Als je aan directeur L. Hesselink van Merjenburgh Bouwprodukten uit Hengelo vraagt of hij iets kan zeggen over de toekomst van zijn branche is hij heel voorzichtig. “Moeilijk in te schatten” en “veel onzekere factoren” zijn de uitdrukkingen, die hij gebruikt. Heel duidelijk is hij wel over zijn plannen voor die toekomst: “Veel energie in de zaak steken, nieuwe markten aanboren en nieuwe produkten op de markt brengen om een eventuele terugval op te vangen.”

Het bedrijfscomplex van Merjenburgh in Hengelo.

Tot het assortiment van Merjenburgh behoren deze panelen voor wand- en plafondafwerking.

Van die terugval is bij deze kwart eeuw oude groothandel en importeur van bouwprodukten nog niets te merken, zo verzekeren Hesselink en zijn verkooplieder M.J.A.M. Pieper om strijd. Merjenburgh is groothandel in gevelbekleding, triplex, wanden en, plafonds.

“Het is vreemd, maar we weten zelfs in deze tijd een groei te realiseren” , zegt Pieper. De directeur beaamt dat en voegt er aan toe dat dit ook wel te danken is aan de uitbreiding van het gebied. Zo is er een vestiging in Lichtevoorde gesticht en een filiaal in Spankeren geopend. “En we proberen natuurlijk ook kwaliteit te bieden, die de klanten aanspreekt.

Kijk, de professionele bouw wil absoluut geen gerommel met de kwaliteit. Bovendien wil men goed worden voorgelicht.

Wij hebben bijvoorbeeld iemand in de buitendienst, een technisch-commercieel medewerker, die architect, aannemer en corporaties adviseert op het gebied van onder meer gevelbekleding. Dus niet alleen maar produkten leveren; ook vertellen welke produkten je waar en hoe toe kunt passen.”

“Je moet” , zo voegt verkoopleider Pieper er aan toe “als het ware al bij de bron aanwezig zijn. En de klant een stukje zekerheid bieden.” “Dat is waar” , beaamt Hesselink. “We willen eigenlijk graag al vanaf de tekentafel

een po zijn betrokken om een zo goed mogelijk advies te geven. We merken, dat deze houding zeer wordt gewaardeerd. Natuurlijk hebben we concurrentie, maar het is wel zo dat door die extra waarde die wij geven de klant toch geneigd is over die laatste cent die wij wellicht duurder zijn heen te stappen.”

Overigens:hoe moeilijk het ook is voorspellingen te doen voor de bouwbranche, het is wel zeker dat er in het gebied rond Hengelo en Enschede nog heel wat gebouwd moet worden. “Daar komt nog bij, dat ons gebied in het kader van de Europese eenheid als ‘kansrijk’

wordt omschreven; een gebied, waar behoorlijk veel bedrijfsactiviteiten zullen plaatsvinden. En het ligt voor de hand dat Merjenburgh daar ook profijt van zal trekken.” Op de vraag of Merjenburgh al over de grens werkt antwoordt Hesselink bevestigend. “Zo af en toe. Maar,” zo voegt hij eraan toe: “ik heb mij echte kansen op dat gebied nog niet gegrepen en het staat nog op mijn verlanglijstje.”

De directeur is in 1977 bij het bedrijf gekomen als hoofd van de administratie. “Maar daar is. eerlijk gezegd, niet zo veel van terecht gekomen,” bekent hij. “Oprichter Merjenburgh was een echte commeciele man en hij merkte dat mij die commercie ook goed ligt. Ik hield me dan ook al snel met dergelijke zaken bezig.” Merjenburgh is in januari 1990 met de vut gegaan en Hesselink is hem toen als directeur opgevolgd.

Brand

Vijfentwintig jaar geleden begon Merjenburgh als veertigjarige met een handel in vooral platen en deuren, maar het pakket werd al spoedig uitgebreid met scheidingswanden, schrootjes en andere bouwprodukten. De zaak groeide zo snel dat na vijf jaar naar een andere locatie moest worden omgezien. Daar is het hoofdkantoor nog gevestigd. Zij het dan in een andere behuizing want in 1987 brandde het complex tot de grond toe af.

“Enorm veel energie heeft iedereen in het bedrijf toen gegeven om te zaak weer te laten draaien. Gelukkig lag de zaak maar een week stil en zijn we geen klanten door de calamiteit verloren.”

Na de brand heeft Merjenburgh een complex laten bouwen met onder meer een enorme hal van het houden van de groothandelsvoorraad en een flinke showroom (liever spreekt men bij het bedrijf van een toonzaal) waar de produkten van Merjenburgh op een aantrekkelijke manier worden getoond. Hesselink: “Wij hebben enkele ‘woningen op schaal’ ingericht zodat onze bezoekers een goed beeld van de mogelijkheden krijgen.”

Die bezoekers zijn onder anderen aannemers, architecten en hun clienten, die door hen naar Merjenburgh worden verwezen. “Wij hebben een groot aantal vaste klanten, die zoals bij vrijwel alle groothandels, hoofdzakelijk uit de regio komen” , zo vertelt Hesselink tenslotte. “Alleen met bepaalde produkten, die te maken hebben met parket, werken we landelijk.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels