nieuws

Baronesse Philippine de Rothschild even succesvol aan toneel als in de commercie

bouwbreed

Volgens een simpele definitie van public relations -‘be good and tell it’- redenerend, moet de Rothschildgroep wel de beste public relations ter wereld bedrijven; ze zijn goed en laten niet na dat ruimschoots bekend te maken.

Baronesse Philippine de Rothschild, eigenares van de meerderheid van de aandelen, die haar in 1988 overleden vader als voorzitter van de Raad van Bestuur van het familiebedrijf is opgevolgd, was dezer dagen in Amsterdam om er over nieuwe wijnen en nieuwe etiketten te vertellen.

Baron Philippe de Rothschild S.A. heet de grootste A.C.-producent in Bordeaux. Nummer een is het legendarische Cha^teau Mouton Rothschild, een van ’s werelds beroemdste en beste wijnen. Ook hoog aangeschreven en behorend tot dezelfde ‘divisie zijn Cha^teau Clerc Milon en Cha^teau d’Armailhac. Een nieuwe witte wijn, de ‘Aile d’Argent’, zilveren vleugel, is sinds kort aan deze ere-divisie toegevoegd.

Van de eerste jaargang 1992 zijn slechts 800 kisten gemaakt en importeur Andre

Kerstens heeft er voor Nederland dan ook nog niet de beschikking over. (De Cha^teau Lafite Rothschild komt van een andere tak van de familie; zakelijk zijn er geen banden.

Zowel Mouton als Lafite zijn premiers crus, maar bij de laatste is men aanzienlijk minder extravert.) Als Cha^teau Mouton het vlaggeschip is, dan mag Mouton Cadet als het werkpaard gelden. Baron Philippe stichtte de formule in de jaren dertig, met de bedoeling een groeiende schare Bordeaux-liefhebbers van dienst te zijn met een merkwijn, die niet alleen eenvoudig, betrouwbaar en redelijk geprijsd was, maar ook het appeal van de naam Rothschild in zicht bracht. Het initiatief is een mondiaal succes geworden; fortuinen zijn en worden er nog steeds mee verdiend.

Mouton Cadet was er van oudsher in rood en wit; er is recent een rose bijgekomen.

Tenslotte is er nog de in de vroege zeventiger jaren begonnen Baron Philippe Collection met karakteristieke wijnen uit diverse produktiegebieden in Bordeaux; witte en rode Graves, Medoc, Pomerol, Pauillac en Sauternes.

De geschiedenis van de familie zelf is aangrijpend. Vader Philippe diende in de oorlog bij de vrije Franse strijdkrachten van generaal De Gaulle in Londen.

Zijn vrouw werd in 1944 in Parijs door de Duitsers gearresteerd en naar het concentratiekamp Ravensbruck gezonden, waar zij in 1945 overleed. Philippine ontsnapte als door een wonder aan arrestatie. Zij bouwde na de oorlog een inter nationale carriere als actrice op bij onder meer de Comedie Francaise.

In de jaren tachtig trok zij zich geleidelijk terug uit de toneelwereld om zich meer aan de belangen van de familiezaak te wijden. Het is onbetwist dat zij in het commerciele even trefzeker scoort als in het culturele. Ze heeft vele oogsten van de Californische wijn ‘Opus One

(een co-produktie van Rothschild en Mondavi) ten doop gehouden, zij nam het initiatief voor de reizende tentoonstelling van de originele tekeningen en schilderijen die sinds 1945 voor de etiketten van Cha^teau Mouton Rothschild hebben gediend.

In de Verenigde Staten, Japan, Canada, Engeland en Duitsland vochten museumdirecties bij wijze van spreken om het recht de collectie een tijd te mogen huisvesten. Philippine nam ook het initiatief voor een zeer modern research-instituut dat de volgende maand in Bordeaux officieel zal worden geopend. De produktie in 1992 bedroeg 1,4 miljoen kisten, 22% meer dan in het voorgaande jaar. In eigen land wordt daarvan 16% geconsumeerd; de rest uitgevoerd naar 120 landen. De omzet van de groep in 1992 was circa f. 160 miljoen. De face-lift voor de etiketten van Mouton Cadet en de komst naar ons land van de barones om dit toe te lichten, bewijzen dat men bij Rothschild niet in zelfvoldaanheid achterover leunt. De prijzen van grote Bordeaux staan onder druk en wie zwijgt wordt niet gehoord. Daarop bestaat hier weinig kans.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels