nieuws

Strijd om levering van supersneltrein aan Koresa

bouwbreed

Bedrijven uit Frankrijk, Japan en Duitsland strijden om de opdracht voor de aanleg van een spoornet voor supersneltreinen in Zuid-Korea. Het werk vertegenwoordigt een waarde van ruim DM8,5 miljard. De Duitse groep German High Speed Consortium vestigde zich inmiddels in Seoul. Siemens uit Munchen leidt deze groep. Andere deelnemers zijn ABB, AEG en Kraus-Maffei. Het consortium zegt al tevreden te zijn met de helft van de opdracht. Daardoor blijven in Duitsland 3000 banen behouden. De aansluitende opdrachten stellen werkgelegenheid in de toeleverende (bouw)industrie. Duitsland kan echter op het gebied van supersneltreinen nog maar weinig demonstreren. De magneettrein is tot op heden nog niet doorgebroken terwijl de ICE nog alleen in Duitsland op speciale trajecten rijdt. Het laatste systeem kampt tot op heden nog met enkele problemen. Naar verwacht zullen de Franse en Japanse aanbieders meer succes boeken. In Japan rijdt al sinds jaar en dag een supersneltrein onder de naam Shinkansen.

Daarbij bestaan er weinig culturele verschillen tussen Japan en Korea. De eerste trad in het verleden weliswaar op als overheerser van de tweede maar de nog bestaande ressentimenten zouden toewijzing van de opdracht niet verhinderen. Frankrijk installeerde in de ambassade te Seoul een speciale spoorwegattache die de belangen van de TGV moet behartigen. Daarbij oefenen de Fransen ook anderszins grote druk uit op Korea en deden inmiddels al belangrijke concessies. Zo kan Zuid-Korea bijvoorbeeld grote aantallen Hyundai-autos naar Frankrijk exporteren. Japan doet er in de tussentijd alles aan Zuid-Korea te overtuigen van het belang de economie aan die van Japan te koppelen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels