nieuws

BBB failliet, suppletie aan Nederlandse kust gestaakt

bouwbreed

Het Duitse baggerbedrijf BBB Dredging GmbH is failliet verklaard. Dat heeft de Duitse bewindvoerder over het bedrijf, H. Gustafson in Rostock, aan het ministerie van Verkeer en Waterstaat laten weten. De zandsuppleties aan de Nederlandse kust zal het bedrijf dan ook niet meer volbrengen. Het ministerie beraadt zich nu op juridische mogelijkheden om het failliete bedrijf alsnog aansprakelijk te stellen.

De werknemers van het al sinds augustus vorig jaar in surseance van betaling verkerende bedrijf keerden twee weken geleden niet terug van hun Paasvakantie. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat schreef hierop een brief naar het hoofdkantoor van BBB met de mededeling dat het bedrijf opnieuw in gebreke bleef ten aanzien van de opleveringsdatum (1 mei) van het werk.

Al twee keer eerder verleende het ministerie uitstel voor de oplevering van de suppletiewerken, die het bedrijf in Noord-Holland en Zeeland uitvoerde. Gustafson antwoordde per omgaande dat het bedrijf officieel failliet is verklaard en dat de werkzaamheden aan de Nederlandse kust niet meer door BBB ke worden uitgevoerd.

Verkeer en Waterstaat zegt het in een eerste reactie ‘jammer’ te vinden dat het zo is gelopen.

“We hebben” , aldus een woordvoerder, “het bedrijf indertijd een faire kans gegeven.

Gelukkig hebben ze zich voor een groot deel aan de afspraak gehouden. Immers, tweederde van het werk is nu klaar. Dat het zo is gelopen was niet te voorzien.”

Kale kip

Het ministerie zal de komende dagen de juridische mogelijkheden onderzoeken om het Duitse bedrijf alsnog aansprakelijk te stellen.

“Er wordt bekeken of er sprake is van wanprestatie. Als dat het geval is overwegen we een procedure aan te spannen.” De woordvoerder voegt er echter aan toe hier niet al teveel van te verwachten: “Van een kale kip valt niet te plukken.”

De schade die Rijkswaterstaat als gevolg van het faillissement van BBB oploopt, blijft volgens woordvoerder J. Geluk van de directie Zeeland van Rijkswaterstaat beperkt.

“BBB Dredging is niet vooruit betaald. Het heeft, zowel hier als in Noord-Holland, alleen geld gekregen voor het reeds aangebrachte zand” .

De werkzaamheden aan de Zeeuwse kust zijn voor ongeveer tweederde uitgevoerd.

Volgens Geluk zal het resterende werk dit seizoen niet meer gereedkomen. De regionale directie heeft afspraken met de strandexploitanten lopen dat in de zomerperiode geen suppleties plaatsvinden.

Op z’n vroegst verwacht hij dat het resterende werk in de herfst van dit jaar ter hand zal worden genomen. “Er zal dan een nieuwe aanbesteding moeten plaatsvinden. Het is echter ook mogelijk dat het ministerie beslist het werk nog langer uit te stellen.”

Pijnlijk verrast

De Nederlandse baggerbedrijven werden vorig jaar april pijnlijk verrast toen Rijkswaterstaat de opdrachten voor de suppletiewerken aan de kust in Noord-Holland en Zeeland aan BBB gunde. Het Duitse bedrijf had voor f.5,5 miljoen op de werken ingeschreven, terwijl bijvoorbeeld Boskalis een gedeelte van het po voor f.11,5 miljoen wilde uitvoeren.

Rijkswaterstaat koos voor de goedkoopste bieder, maar werd al binnen enkele maanden geconfronteerd met een dreigend faillissement en vertraging als gevolg van het gebruik van ondeugdelijk materiaal.

Het bedrijf, dat eigendom was van onder meer oud-Boskalis bestuurder Th. Danel, vroeg in augustus vorig jaar uitstel van betaling aan. De Duitse banken wilden geen kredieten meer verlenen, waardoor het salaris van de circa 700 werknemers op de tocht kwam te staan.

Tot overmaat van ramp kwamp BBB vervolgens in opspraak omdat de Duitse

titie Danel en diens partner J.

Zwagerman zei te verdenken van fraude. De eigenaren worden ervan verdacht ruim f.21 miljoen naar prive-rekeningen te hebben gesluisd.

Directeur J. Mulder van het Centrale Baggerbedrijf, dat de aanbestedingsprocedure van de suppletiewerken indertijd bij de Raad van Arbitrage aanvocht, zegt in een reactie wel verwacht te hebben dat het bedrijf zijn beloften niet kon waarmaken. “Het is misschien een beetje kinderachtig om dat achteraf te zeggen maar uiteindelijk is toch gebleken dat het bedrijf het werk niet aankon” .

Ook Boskalis-woordvoerder Westerman vindt dat is aangetoond dat suppleren moeilijker is dan men denkt. Hij voegt eraan de BBB-zaak een ‘triest verhaal’ te vinden. Op de vraag of Boskalis bereid is het karwei dat BBB heeft laten liggen af te maken antwoordt Westerman met de opmerking: “wij zijn altijd in voor nieuwe werken” .

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels