nieuws

Cat 330 moet succes 300-serie continueren

bouwbreed

Onder andere weersomstandigheden dan een jaar geleden, toen de eerste twee Cat 300-modellen, gekoesterd door een mild voorjaarszonnetje aan de Europese markt werden voorgesteld, had vorige week de introductie plaats van het derde model in deze lijn. Bij een stevige, weinig zomerse, bries werden in Malaga de prestaties getoond van de nieuwe Cat330 die, naar wordt verwacht, het succes van de twee kleinere voorgangers moet evenaren.

Twaalf-tons zelfrijdende trilwals met een centrifugale slagkracht van 22680 kg. Koud asfaltfrees, model PM565, met 2100 mm brede freesrol en voorliggende materiaal uitvoerband.

Caterpillar 330 in LN-uitvoering, met (N=narrow) smalle en verlengde onderwagen.

Mogelijk dat het Spaanse weer symbolisch was voor de toekomstige verkoopresultaten van dit nieuwe model, waarmee Caterpillar meent de wind wederom in de zeilen te zullen hebben.

Caterpillar baseert die optimistische verwachtingen, op het unieke concept van de 300-serie dat, naar de fabrikant zegt volledig aansluit bij de wens van de Europese en Aziatische gebruiker. Bij de ontwikkeling van deze graafmachinelijn is namelijk vooral naar di’e marktwensen gekeken. Het grootste deel van de omzet van Caterpillar in dit materieel komt immers van buiten de Verenigde Staten.

De 330 werd ontwikkeld met ondersteuning van een intensief wereldwijd onderzoeksprogramma. Dat heeft geresulteerd in een machineprodukt waarin betrouwbaarheid, prestatie, veiligheid en comfort op uitstekende wijze zijn gecombineerd.

De ruim 30-tons machine deelt een groot aantal eigenschappen en kenmerken met die van de kleinere 320 en 325, wat zich manifesteert in een modern uiterlijk:een bovenwagen die opvallend zwart en geel is getint.

Ontworpen om tot de meest produktieve machine in zijn klasse te worden, is de 330 uitgerust met een 165 kW (222 pk) sterke Cat 3306-dieselmotor met turbo-lader en nakoeler. Deze krachtbron levert ook in de Cat 235D-graafmachine goede prestaties -echter in de 330 bij een opvallend laag brandstofverbruik. Evenals bij de kleinere 300-modellen is de economische brandstofconsumptie te danken aan het Automatic Engine Control (AEC)-systeem dat zorgt voor een automatische motorregeling bij het in- en uitschakelen van de graaf- en rijhydrauliek.

Het hydraulisch systeem wordt gevoed door twee krachtige axiale zuigerpompen alsmede een kleinere tandwielpomp. Het inmiddels in de 320 en 325 bewezen elektronische regelsysteem ‘Maestro is ook in de 330 te vinden. Dit zorgt voor een nauwkeurige uitbalancering van motorvermogen en maximale pomp-opbrengst.

De prestaties van motor en hydraulische pompen worden met behulp van een microcomputer (EPC)-systeem volledig op elkaar afgestemd, waardoor ruim 90 procent van het beschikbare motorvermogen in hydraulische prestaties wordt omgezet.

Onderwagens

Caterpillar biedt zijn 330-modellen aan met drie verschillende onderwagens, herkenbaar aan de type-aanduiding 330, 330L en 330LN, waarin te onderscheiden de standaard, de lange en de lange/smalle onderwagenuitvoering. Daarmee heeft de gebruiker de mogelijkheid stabiliteit, beweeglijkheid en vervoerbaarheid van de machine op de individuele werkomstandigheden af te stemmen. Keuze is bovendien mogelijk uit rupsplaatbreedten van 600 mm, 750 mm en 850 mm. Twee tweetraps axialezuigerrupsmotoren verlenen de graafmachine een maximale trekkracht van 27 ton en rijsnelheden van 2,7 km/h in de lage en 4,6 km/h in de hoge trap.

Vooral de behuizing op en bediening van de 330 zal de machinist in het bijzonder aanspreken. Met als motto ‘With you in mind’ is Caterpillar er in geslaagd een cabine te construeren waarin alle denkbare wensen ten aanzien van comfort en machinebesturing zijn verwezenlijkt. De fabrikant heeft zelfs een nieuwe fabriek opgezet waar een eigen bedieningsstoel wordt vervaardigd.

Met oog voor details experimenteert Caterpillar momenteel ook met kleur. Zo is de nieuwe cabine aan de binnenzijde thans lichter getint, waarmee het onderkomen een nog ruimere indruk geeft. Dit effect wordt versterk door een opnieuw vergroot glasoppervlak waarbij aan de voorzijde zowel de boven- als onderruit zijn voorzien van een ruimbemeten ruitenwisser. Het geeft de bedieningsman een gevoel van een onbelemmerde bedieningsvrijheid en ongekend goed zicht rondom op het werk.

Het motto ‘With you in mind’

heeft Caterpillar overigens ook gekozen voor andere nieuwe activiteiten welke zich bewegen op het gebied van speciale aanbouwwerktuigen. Om de inzetmogelijkheden van zijn materieel te verbreden legt Cat zich toe op werktuigen waarmee ook sloop- en groenbedrijven zich gediend weten.

Zoals we vorige week al konden vermelden zal Caterpillar vermoedelijk in het najaar aan de 300-serie nog een vierde model toevoegen, en wel de Cat 375 die momenteel in Australie proefdraait. Deze machine gaat vermoedelijk de 66 ton zware 245 vervangen en zal niet alleen het gewicht maar ook de prestaties van dit machinemodel gaan overtreffen.

Koud-asfaltfrees

Bij Caterpillar concentreren zich de ontwikkelingen -zoals bij de introductie van de nieuwe 330 door de fabrikant werd benadrukt- niet uitsluitend op het grondverzetmaterieel. Ook andersoortige machines zijn continu onderwerp van studie en ontwikkeling.

Onlangs nog liet de fabriek van Caterpillar Paver Products in Minneapolis weten een nieuw model te hebben toegevoegd aan het programma koud-asfalt freesmachines. Dit nieuwe model, de PM-565, is een circa 38 ton zware rupsmachine, waarvan de 2100 mm brede freesrol in een werkgang komt tot een freesdiepte van 305 mm. Voor de aandrijving van deze PM-565 werd gekozen voor een Cat 3408B turbo-geladen dieselmotor met een vermogen van 392 kW (525 pk) die dwars in de machine is geplaatst.

De een rijstrook brede freesmachine is aan de voorzijde uitgerust met een hydraulisch aangedreven uitvoerband, zodat tijdens het freeswerk het vrijkomende materiaal direct in een voorrijdende kipper kan worden gelost. Op deze wijze blijft tijdens de werkzaamheden altijd nog een rijstrook voor het verkeer beschikbaar.

In de categorie verdichtingsmachines debuteerde kortgeleden bij Caterpillar tevens een zelfrijdende trilwals in de 12tons klasse en een tweetal enkel drum trilwalsen in de klasse 8-12 ton. Het zware model, de CS-583 is star uitgevoerd en komt met zijn 2134 mm brede walsrol tot een machinegewicht van 15130 kg. Met 107 kW (145 pk) onder de motorkap, geleverd door een Cat 3116T dieselmotor, komt de trilwals bij een statisch gewicht van de drum van 9870 kg tot een centrifugale slagkracht van maximaal 22680 kg. De CS-533 heeft een eigen massa van 10110 kg terwijl de CP-533 11470 kg op de schaal brengt. Beide modellen hebben een 2134 brede walsrol en worden aangedreven door een Cat 3116 dieselmotor van 115 kW (145 pk). Met ingeschakeld trilmechanisme komen beide verdichtingsmachines tot een maximale centrifugale slagkracht van 22680 kg bij hoge en tot 15900 kg bij lage amplitude. De rijsnelheid ligt maximaal op 16 km/h.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels