nieuws

Wendbare onderwagen voor Hydrostar 35 MK

bouwbreed

Ginaf heeft in samenwerking met de Deense kranenfabrikant Hydrostar voor de katkraan type 35 MK II een carrier met gestuurde achteras ontwikkeld. In combinatie met dit nieuwe 8×8 onderstel komt de machine tot opmerkelijke prestaties waarmee zij zich vooral leent voor snelle inzet op kleinschalige kortlopende poen.

De carrier is samengesteld uit twee Ginaf APG 20 aangedreven voorassen (elk 10 ton nuttig draagvermogen), een Daf 1355 T achteras en een Ginaf APG 20 als aangedreven en gestuurde achteras. Beide laatste assen hebben elk een wettelijk draagvermogen van 11,5 ton.

De assen een, twee en vier kennen een gedwongen besturing die hydraulisch wordt bekrachtigd. Alle assen worden planetair aangedreven en zijn uitgerust met differentieelblokkering.

Wegverkeer De combinatie van 9 ton per vooras en 10,5 ton per achteras met wide-spread achtertandem (1800 mm) biedt voor dit chassis rijmogelijkheden en deelname aan het wegverkeer in de meeste Europese landen.

De onderwagen heeft een torsiestijf chassis waarop direct, zonder hulpframe een torenkraan kan worden gebouwd.

Voor de onderstempeling dienen, in twee delen, telescoperende uithouders met een stempelbreedte van 5,60 m achter, en draaiende en uitschuivende uithouders voor en met 4,80 m stempelbreedte.

De bediening van deze uithouders gebeurt hydraulisch.

Daf-dieselmotor Voor de aandrijving van dit 8×8 chassis zorgt een Daf dieselmotor van het type WS 268G die een vermogen levert van 268 kW(364 pk) en die is gekoppeld tegen een ZF 16S150 en VG 2000 verdeelbak. De verdeler levert een re ductie van 0,88:1 voor de weg en 1.54:1 voor het rijden in terrein. Over de weg is een grootste rijsnelheid te bereiken van 80 km/h.

Bij Ginaf zijn volgens dit model tot nu toe vijf carriers gebouwd.

Afstandsbediening De opgebouwde Hydrostar 35 MK II beschikt over een eigen separate krachtbron waarvoor een Perkins van 70 kW (96 pk) werd gekozen en die de aandrijving verzorgt van de kraanhydrauliek en het hijswerk.

Het oprichten van de kraan wordt door een persoon uitgevoerd met behulp van afstandbediening hetzij met kabel of draadloos. Het in verticale stand brengen van de mast en uitvouwen van de giek gebeurt volledig binnen de carrier-afmetingen.

De kraan heeft een maximale vlucht van 35 meter en komt bij volledig horizontale stand van de giek tot een haakhoogte van 26 meter. Opgetopt wordt een hijshoogte van ten hoogste 42 meter bereikt.

De grootste hijslast ligt op 4000 kg bij een vlucht van 12 meter en 1000 kg op 35 meter.

Met opgetopte giek zijn op een bereik van 18,5 meter nog lasten tot 2000 kg te verplaatsen.

Slingercorrectie De Hydrostar 35 MK II is uitgerust met een zelf corrigerend systeem tegen het slingeren van de last en alle kraanbewegingen worden continu hydraulisch bewaakt zodat overbelasting is uitgesloten.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels