nieuws

Stikstofgas rond tuikabels geeft corrosiebescherming

bouwbreed

Krupp Stahl Kaltform AG maakt hoogwaardigstalen schaaldelen voor de corrosiebescherming van aangetaste tuikabels. Met de delen wordt een gasdichte omhulling rond de aangetaste tuikabels gemaakt die onder geringe overdruk wordt gehouden met stikstof.

De nieuwste inzichten op het gebied van corrosiebescherming ke tot de conclusie leiden dat de bescherming van tuikabels te kort schiet. Door gebruik te maken van een gepatenteerde methode, waarvan de gebruiksrechten zijn voorbehouden aan Bilfinger + Berger Vorspanntechniek GmbH uit Roxheim, wordt eventuele aantasting gestopt. De werkwijze met de schaaldelen is goedkoper dan alle andere in aanmerking komende beschermingstechnieken. Dat is een van de redenen dat de tuikabels van de Kurt-SchumacherBrucke over de Rijn tussen Mannheim en Ludwigshafen op deze manier zijn aangepakt.

De werkwijze met de schaaldelen bij deze brug is eenvoudig.

Aangetaste corrosiebescherming wordt verwijderd door het afpellen van de polyuretaan-mantel. De kabels worden vervolgens gereinigd. Met behulp van de hoogwaardig stalen schaaldelen worden buizen gevormd. Dat gebeurt door ze in langs en dwarsrichting aan elkaar te lassen. Bij elkaar wordt voor de genoemde brug ongeveer 15000 meter lasnaad gelegd.

Overdruk Met behulp van afstandhouders wordt de afstand tussen de zo gevormde stalen buizen en de kabelbundels bewaard.

Door deze ruimte met stikstof te vullen wordt de lucht verdrongen. Corrosie wordt daarmee verhinderd.

Voordien worden de tuien met behulp van elektriciteit ver warmd. Het vocht in de tuien verdampt en wordt tegelijk met eventuele agressieve gassen afgevoerd. De samenstelling van deze gassen wordt door middel van spectraal-analyse bepaald. Na het opwarm- en afvoerproces wordt de ruimte tussen de tui en de huls met stikstof gevuld. Met behulp van een regelmechanisme wordt een constante overdruk van 0,01 bar in het systeem gehandhaafd. Daarmee is de aangebrachte coorrosiebescherming bij voortduring te bewaken.

Offshore De wanddikte van de schaaldelen bedraagt 1,5 mm. Ze hebben een lengte van 8000 mm en een doorsnede van 150 mm.

Ze worden door koudprofieleren gemaakt uit het materiaal Nirosta 4439. Dat is een Chroom-Nikkel-Molybdeen legering van austenitisch staal met hoog molybdeen gehalte (Materiaal-nr. 14439 – volgens DIN X2 CrNiMoN17135).

Behalve een goede bestendigheid tegen put-, spleet- en spanningscorrosie is deze hoogwaardige staalsoort buitengewoon goed bestand tegen aantasting door organische zuren in hoge concnetraties en bij hoge temperatuur. Het materiaal wordt ook toegepast in de offshore-industrie.

Het werk aan de tuikabels van de Kurt-Schumacher brug over de Rijn wordt door Bilfinger + Berger Vorspanntechniek GmbH uitgevoerd met Nirosta-schaaldelen van Krupp Stahl Kaltform GmbH.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels