nieuws

Saturnus Multimobiel is zeef voor stadsgebruik

bouwbreed

Sinds kort is bij Jaap van Vliet BV te Alphen aan den Rijn, onderdeel van Browning Ferris Industries Nederland BV (BFI), een zeefinstallatie voor bouwafval in gebruik gesteld, naar een voor de bouwwereld geheel nieuw concept. Het betreft hier het proto-type van de Lubo-Saturnus Multimobiel.

Foto boven:Het voeden van de Lubo Saturnus met een grijperbak. Aan de voorzijde wordt afvalfractie van 8 tot 15 mm uitgeworpen, terwijl de fijntransportband de achterstaande Lubo Minor voedt.

Foto onder:Door middel van terrein-transportbanden welke hydraulisch ke worden uitgestuurd, is de LuboSaturnus Multimobiel op elke gewenste locatie te plaatsen.

Dit zeefsysteem, dat is ontwikkeld door Machinefabriek Lubo uit het Groningse Veenoord is uniek waar het gaat over de toegepaste techniek, de mobiliteit van het materieel en de opvallend lage geluidsemissie (minder dan die door een graafmachine wordt geproduceerd). Een installatie die dientengevolge op praktisch elke werkplek kan worden ingezet waardoor transport- en breekkosten belangrijk ke worden verminderd.

Voor het afzeven van vervuilde grond en bouwafval wordt als regel gebruik gemaakt van trommelzeven en/of vlakke zeven. Ofschoon dit soort zeven een goed resultaat oplevert kleven er toch de nodige bezwaren aan. Bij het gebruik van deze zeefsystemen is er door het gehanteerde zeefconcept, in combinatie met de krachtbron die voor de aandrijving zorgt, een vrij hoge geluidsemissie. Daarnaast, dat geldt zeer zeker in gevallen dat de te zeven fractie nat is, ontstaan verstoppingen in de mazen waardoor het nuttig effect sterk vermindert. Nog een nadeel is dat het oppervlak van het zeefbed niet optimaal wordt gebruikt. Het verwisselen van zeefdekken is een tijdrovende, en dure bezigheid.

Het antwoord op deze problemen komt, zoals bij zoveel soorten bouwmaterieel, uit de agrarische sector.

Lubo-zeef Voor het uitzeven van grond bij de aardappelproduktie ontwikkelde Machinefabriek Lubo BV uit het Groningse Veenoord een zeefinstallatie, waarbij naast een goede reiniging het produkt tevens ongeschonden bleef. Het gepatenteerde Lubo zeefconcept berust op een transportbed van roterende sterwielen die zijn vervaardigd van een hoogwaardig en slijtvast rubbercomponent. De sterwielen hebben een grotere diameter dan de afstand tussen de assen waarop deze zijn gemonteerd. Hierdoor draaien zij in de lengterichting om en om en gedeeltelijk langs elkaar. Het uit te zeven materiaal dat op het zeefbed wordt gedeponeerd, zakt tussen de openingen tussen de sterwielen en de assen en komt in verschillende opvangcontainers terecht. De grootte van de gezeefde fractie kan worden be paald door de snelheid van de sterwielen te beinvloeden. Zo zal bij een hogere draaisnelheid de gezeefde fractie kleiner zijn dan bij geringe draaisnelheid. Het toerental van de assen kan bij de Lubo-zeefinstallatie traploos worden geregeld.

Dit betekent in de praktijk dat er geen zeefdekken tijdens het werk dienen te worden verwisseld. De Saturnus Multimobiel is in staat bouwafvalfracties te zeven die kleiner zijn dan 150 mm. Om te voorkomen dat grotere fracties op het zeefdek terechtkomen, is op de vulbunker een strippendek aangebracht dat de grotere fracties als het ware voorscheidt. Deze vulbunker is voorzien van een hydraulisch kantelsysteem waarmee de te grote fracties ke worden afgeworpen.

De steeds strenger wordende regelgevingen op milieugebied, zeker waar het betreft de verwerking van de enorme stroom bouwafval, waren voor Lubo aanleiding om dit zeefprincipe op de bouwmarkt te introduceren. Op de argrarische markt was het al in gebruik.

L-S Multimobiel De Lubo-Saturnus Multimobiel is een zeefinstallatie die op vrijwel elke werkplek kan worden aangevoerd doordat deze, ingeklapt, kan worden getransporteerd op een chassis dat normaliter voor grotere slede-containers wordt gebruikt. Na het afzetten op de gewenste locatie kan de zeef exact worden geplaatst met behulp van een trekker of graafmachine. Voor dit doel is de machine aan de voorzijde voorzien van een containeroog terwijl aan de achterzijde van de machine transportbanden zijn aangebouwd die hydraulisch ke worden uitgestuurd. Als optie ke hydraulische hefpoten aan de voorzijde worden gemonteerd zodat het zeefbed onder een negatieve hoek kan worden gebracht voor intensiever afzeven en tevens de bandafstorthoogten met 500 mm worden vergroot.

De capaciteit van de Lubo-Saturnus Multimobiel bedraagt 100 tot 125m3 per uur. Dit gebaseerd op fracties 0 tot 16 mm bij een gebroken puinaanbod van 50% kleiner dan 16 mm en 50% groter dan 16 mm. De zeefdekbreedte bedraagt 800 mm bij een zeef deklengte van 5200 mm. De knik-afvoerbanden worden, evenals de zeefdekken, hydraulisch aangedreven. De bedieningshendels van de hydraulische systemen bevinden zich op het centraal bedieningspaneel dat vanaf het maaiveld wordt bereikt. De hydraulische aandrijving heeft als krachtbron een diesel-hydraulisch aggregaat Hatz, type 4l40C, die geluidgedempt is uitgevoerd.

De bedrijfslengte is 13700 mm bij een breedte van 2700 mm, de bunkerinstortbreedte bedraagt 3500 mm, terwijl het bedrijfsklare machinegewicht 10200 mm is. De transportlengte is 7700 mm, de transporthoogte 2600 mm en de transportbreedte 2700 mm.

Minor Het gebruik van de L-S Multimobiel levert drie fractiegrootten. Voor een verdere verfijning wordt bij Jaap van Vliet BV achter de Multimobiel de Lubo Minor Fijnzeef geplaatst. Deze zeef, die eenzelfde zeefbed kent als de Saturnus Multimobiel, verwerkt 75 tot 100m3 in fractiegrootten van 0 tot 8 mm bij een aanbod gebroken puin van 50% kleiner dan 8 mm.

De Minor-installatie wordt gevoed door middel van de fijnafvoerband van de Saturnus. Het afgezeefde zeer fijne materiaal kan onder de machine worden verwijderd, terwijl het grovere materiaal door middel van een lopende band wordt uitgeworpen. De hydraulische aandrijving is vrijwel identiek aan die van de Saturnus, doch is in dit geval op de machine geplaatst.

De Minor heeft een machinelengte van 6200 mm, een -breedte van 2600 mm en een -hoogte van 2600 mm. De breedte van het zeefbed bedraagt 1000 mm terwijl de lengte van dit bed 6000 mm is.

Ook deze machine kan in opgeklapte toestand eenvoudig over de weg worden getransporteerd.

Toekomst Met beide machines heeft Jaap van Vliet BV (BFI) zich niet alleen verzekerd van een stuk materieel dat zeer mobiel is maar dat zonder problemen kan worden ingezet in een bebouwde omgeving door zijn lage geluidsemissie. De inzetbaarheid is derhalve, zeker ten opzichte van de traditionele zeefmethodieken, sterk vergroot, hetgeen zijn weerslag ongetwijfeld zal vinden in de prijs per geproduceerd ton/gewicht. Indien deze installatie nu nog kan worden uitgebreid met een breker-installatie die aan dezelfde transportspecificaties kan voldoen, kan deze sloop/breek/zeef-straat het bedrijf een straatlengte(tje) voorsprong geven.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels