nieuws

V en W vindt Randstad Rail voorbarig

bouwbreed Premium

Het heeft weinig zin om nu al te praten over aanleg van Randstad Rail omdat nog niet duidelijk is hoe de verbinding zal moeten lopen. Het is immers nog niet duidelijk waar in de Randstad nieuwe woningbouwlocaties komen, die door dit traject ontsloten moeten worden. Dat is de reactie van secretaris-generaal Van der Plas van het ministerie van Verkeer en Waterstaat op het plan Randstad Rail dat de vervoerbedrijven van Den Haag (HTM) en Rotterdam (RET) samen met de busmaatschappij Westnederland en de NS hebben opgesteld. Het plan moet ertoe leiden dat verschillende voertuigen van eenzelfde spoor gebruik ke maken.

De vervoerbedrijven constateren dat de treinreiziger tussen Rotterdam, Den Haag en Zoetermeer voor veel bestemmingen moet overstappen. Het NS-spoornet is over afstanden van tien tot dertig kilometer te grootschalig. Het stads- en streekvervoer biedt op deze grotere afstanden vaak te weinig comfort en snelheid om te ke concurreren met de auto. Met Randstad Rail zal, aldus de makers van het plan, de reiziger straks snel en vrijwel zonder overstappen, comfortabel, via goed ingerichte stations met gelijkvloerse instap ke reizen. Het traject zal vanuit Scheveningen, Den Haag-centrum en Zoetermeer rechtstreekse verbindingen met Spijkenisse, Rotterdamcentum en directe omgeving moeten bieden. Door aansluiting op de geplande uitbreiding van de Rotterdamse metro ontstaat een rechtstreekse verbinding met Ridderkerk. Het nieuwe vervoersysteem voor de zuidvleugel van de Randstad maakt grotendeels gebruik van al bestaande infrastructuur. Toch wordt de totale investering door de vervoerbedrijven geschat op f. 3 tot f. 4 miljard. Een deel van de kosten gaat zitten in technische aanpassingen van bestaande trein- tram- en metrostellen. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat voegt de wens om geld voor uitvoering van Randstad Rail vooralsnog toe aan de al zo lange lijst van infrastructurele wensen.

Reageer op dit artikel