nieuws

KMK 2020 beantwoordt vraag naar 20 ton AT

bouwbreed

De komst van de door Krupp Mobilkrane GmbH uit Wilhelmshaven gebouwde 20 tons AT-kraan met telescopische mast betekent in feite de ning van een marketing-miskleun die niet alleen voor deze kranenbouwer geldt maar voor de gehele Duitse hijskranenproducenten. Jarenlang gold het ‘hoger en sterker’ als uitgangspunt terwijl de markt meer en meer wachtte op kleiner maar beweeglijker hijsmaterieel.

In het midden van de tachtiger jaren begon het opschonen van de produktlijnen van de diverse Duitse kraanproducenten. Het gevolg hiervan was dat er uiteindelijk nog maar enkele bedrijven overleven konden.

Overnames, afstotingen en inkrimpingen van produktiefaciliteiten, centralisaties, nieuwe marketing-strategie en -planningen volgden elkaar op. De nieuwe uitgangspunten wer den ‘groter, hoger en krachtiger’ terwijl de produktiemethoden dienden te veranderen van seriematig naar ‘op maat’.

De kraanafdeling van het Krupp-concern, waarin producent Gottwald inmiddels was opgenomen, werd gecentraliseerd in Wilhelmshaven.

De laatste jaren ontving men steeds meer signalen uit de markt waarin werd aangedrongen op een produkt-concept waaraan men volledig voorbij was gegaan. Het betrof hier de vraag naar een twee assige, AT-kraan met dubbele cabine op de bovenwagen, die bovendien in een kleine ruimte goed uit de voeten kon komen.

De vraag naar dit soort machines bleek zo sterk te zijn dat kraanbedrijven de enige kraan die aan dit soort specificaties voldeed als het ware vertroetelden in onderhoudstechnische zin. In veruit de meeste gevallen betrof dit een Gottwald AMK 31 waarvan het eerste exemplaar in 1983 van de produktielijn in de toenmalige Gottlieb-fabriek te Dusseldorf rolde. Tot 1989 werd deze kraan door Krupp, in steeds kleinere aantallen nog op basis van de technologie-transfer geproduceerd.

KMK 2020

Samengevat bleek er eind 1992 dus een gat in de markt waar het een bepaald kraantype betrof en bovendien had men een weliswaar lichtelijk verouderde techniek in huis om deze kraan te bouwen. Het oude Gottwald-concept werd verbeterd en gemoderniseerd en deze maand zal de eerste nieuwe 20 tons AT-kraan met de typeaanduiding KMK 2020 van de band in Wilhelmshaven lopen. Een kraan die inclusief twee ton ballast een eigen massa kent van nog geen 18 ton.

Techniek

Als krachtbron in de KMK 2020 wordt gebruikt gemaakt van een Mercedes-Benz OM 366 A dieselmotor die een vermogen afgeeft van 116 kW. De aandrijving loopt via een ZF versnellingsbak van het type 6 WG 150. De maximale rijsnelheid van deze 4 x 4 x 4 bedraagt 80 km/uur. Hellingen tot 80% ke moeiteloos genomen worden. De transportafmetingen bedragen (l x b x h) 9600 x 2500 x 2996 mm, waardoor deze kraan volgens de fabrikant de enige in zijn soort is die onder een doorijhoogte van 3 meter doorkan.

Op zijn standaard banden van 14.00 R 20 bedraagt de draaistraal 5,9 m. Op de werkplek vraagt deze AT-kraan een afstempelbasis van 5700 x 5000 mm.

De telescopische giek bestaat uit vier segmenten die volledig hydraulisch uitgeschoven ke worden. Daarnaast is een klapjib gemonteerd die in transportstand onder de kraanarm wordt bevestigd. De lengte van de telescopischge mast bedraagt 20,5 m en van de klapjib 3,8 m. In het gunstigste geval kan hiermee een haakhoogte bereikt worden van 25 m.

De hijslasten bedragen bij een contragewicht van 4 ton: 20 ton bij een vlucht van 2,5 m tot, volledig getelescopeerd en met gebruikmaking van de jib, 0,7 ton bij een (maximale) vlucht van 22 m.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels