nieuws

Roosters met klemmen op afvoergoot bevestigd

bouwbreed

Over het algemeen worden roosters op waterafvoergoten bevestigd met bouten.

Pen en veer van de Aco Quick-Snap.

Tijdens BAU93 werden diverse systemen getoond met klemmen en veren. Dat levert tijdbesparing op bij montage en onderhoud.

Aco Severin Ahlmann GmbH & Co. KG te Rensburg liet een prototype zien van een lineaire afvoer zonder bouten en zonder losse onderdelen, de ‘Power Snap’, geschikt voor de klassen E en F volgens DIN19580. Dit type afvoergoot kan worden opgenomen in verhardingen van vliegvelden en andere terreinen, die blootgesteld worden aan hoge wiellasten. De definitieve versie van deze goot zal te zien zijn tijdens de IFAT-beurs in mei te Munchen. Het rooster is om de 0,25 m voorzien van een schuifje, dat met een schroevedraaier open gemaakt wordt.

Aan de onderzijde is het schuifje voorzien van twee veren, die het in gesloten toestand op zijn plaats houden. Volgens H. Schnell van Aco worden op het moment in het zuiden van Duitsland proeven genomen met de Power-Snap.

Een tweede noviteit van Aco is de ‘Quick Snap’. Deze lineaire goot voor waterafvoer past in bestratingen van parkeerter reinen, vluchtstroken, voetgangersgebieden enz., die ook door vrachtwagens bereden worden (klasse C volgens DIN19580). Ook bij de Quick Snap ontbreken losse onderdelen. Aan de onderzijde van het rooster bevindt zich om de 0,50 m een pen, die in een in de goot opgenomen veer past. Het rooster is eenvoudig met de hand te plaatsen en op te lichten. Er bestaat een risico van diefstal, maar volgens een woordvoerder van Aco is dat nog niet voorgekomen.

Aco is niet de enige, die roosters zonder bouten aanbiedt.

Een andere leverancier is Birco Baustoffwerk GmbH te Baden-Baden. Voor voetgangersgebieden heeft deze fabrikant de ‘Birco-Ideal’ ontwikkeld, een goot met ronde bodem. Om esthetische redenen ligt het rooster op de betonnen randen, zodat uitsluitend het rooster zichtbaar is. De Birco-Ideal is bruikbaar voor verhardingen in klasse A, uitsluitend gebruikt door voetgangers en fietsers. Het rooster wordt met klemmen in de goot bevestigd.

Birco heeft ook een waterafvoergoot ontwikkeld voor bestratingen van klasse C, voor autowegen, waarbij de afvoergoot binnen 0,5 meter van de trottoirband moet liggen. Het is de ‘SIR-light’ (SIR is de afkorting van ‘Sicherheitsrin ne). Ook deze goot heeft een ronde bodem. De 3cm. brede betonnen randen zijn voorzien van stalen L-profielen, waarin het rooster rust. De betonnen rand is dus niet zichtbaar, wel de lijn van het L-profiel. De goot heeft een intern afschot van 0,5%. De hoogte van de gootstukken varieert van 155 tot 205 mm, zodat het toch mogelijk is een lange afvoer samen te stellen. De SIR-light is niet voorzien van klemmen, maar het aantal bouten is beperkt tot 2 per meter.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels