nieuws

Noodlijdend Daf wellicht gered door BFI Nederland

bouwbreed

De redding van vrachtwagenfabrikant Daf laat op zich wachten. Het overleg over de financiele herstructurering heeft vertraging opgelopen. Een succes is dat afvalverwerker Browning Ferries Industries (BFI) het Eindhovense bedrijf heeft aangesteld als huisleverancier. Het eerste contract heeft een waarde van f.75 miljoen.

Niet bekend

Miljoenen guldens Daf heeft de laatste dagen intensief gepraat met het ministerie van Economische Zaken en de bankiers over de aanbevelingen van de onderzoeksbureaus Arthur D. Little en Coopers & Lybrand Dijker Van Dien over het voortbestaan van de onderneming als zelfstandige vrachtautofabriek. Er zijn bedragen tot f.500 miljoen genoemd die Daf nodig zou hebben om te overleven. EZ is niet voornemens om de mogelijke steun te financieren uit het vorige week opgerichte Industriefonds. Daaruit ke alleen gezonde bedrijven tot een maximum van f.50 miljoen geld krijgen.

Over de afgelopen drie jaar heeft Daf als gevolg van de malaise op de vrachtwagenmarkt een verlies geleden van tenminste f.725 miljoen. Het bedrijf bereidt weer een ingrijpende reorganisatie voor, waarbij het mes wordt gezet in alle lagen van de onderneming.

Eind 1991 werkten er nog 13400 mensen, maar onlangs zijn al 1600 banen verdwenen, waarvan 400 in Nederland.

Als het concern stopt met het produceren van motoren -men overweegt ze te gaan betrekken van Detroit Diesel- zullen tenminste 800 werknemers worden ontslagen, is de schatting van de Unie BLHP.

Huisleverancier Brown Ferries Industries Nederland, gespecialiseerd in de meest uiteenlopende vormen van reiniging, afvaltransport en afvalverwerking, heeft Daf Benelux vorige week aangesteld als huisleverancier. De vrachtwagenfabrikant levert de komende vijf jaar circa 500 bedrijfswagens, waaronder ook de nieuwe 65-, 75- en 85serie. Met de overeenkomst is rond f.75 miljoen gemoeid.

BFI Nederland heeft al een wagenpark van 800 stuks.

De voertuigen die Daf Benelux aan BFI levert, zullen qua type en specificaties sterk uiteenlopen. Voor al de voorkomende werkzaamheden, zoals rioolrenovatie, betonbewerking en sloop biedt het Daf-programma, van bestelwagen tot de zwaarste trucks, gerichte oplossingen.

Voor mr. P.E. Schaling, algemeen directeur van BFI Nederland, is dit een belangrijke reden geweest om Daf als huisleverancier te kiezen. Daarnaast spelen de positieve ervaringen van BFI en de meeste van zijn dochterondernemingen met Daf-voertuigen en met de service van de Daf-organisatie een sterke rol.

Nederlands Schaling: “De doorslaggevende reden om voor Daf te kiezen is dat wij als Nederlands bedrijf de voorkeur geven aan Nederlandse kwaliteitsprodukten. Het is echt een kwaliteitsprodukt. Het is zelfs zo dat dit eerste contract de voorbode is van een Europese overeenkomst. De komende maanden voeren we daar met de Daf-directie onderhandelingen over.

Het is nog te vroeg om cijfers te noemen, maar het gaat om een dubbel aantal vrachtwagens.”

Het ondertekenen van de pricipe-overeenkomst tussen Daf en BFI door de Daf-Ceo, Cor Baan (links), en P.E. Schaling.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels