nieuws

Betonweg gerepareerd met polyurethaanhars

bouwbreed

In Belgie wordt een nieuwe methode toegepast voor het repareren van zogenaamde ‘punch out’-schade aan autosnelwegen van beton. Men gebruikt daarbij een polyurethaanhars, die na een uur hard is. De autosnelweg hoeft dus niet lang buiten gebruik te zijn.

‘Punch out’ is het verschijnsel waarbij betonwegen onderspoeld worden door water. Als de bodem meer waterdicht is dan het beton, kan het water dat onder het wegdek terecht komt niet weg. Door de druk van het verkeer wordt het door de scheurtjes omhoog geperst en neemt daarbij fijne deeltjes mee. Het gevolg is een holte onder het beton, dat daardoor het contact met de ondergrond verliest en plotseling kan scheuren. ‘Punch out’ is een voor het verkeer gevaarlijk verschijnsel, dat vooral bekend is uit de Verenigde Staten.

Totnogtoe beschikte men over twee mogelijkheden om de weg te repareren. De hele weg kan opengebroken worden en van een nieuwe betonlaag voorzien, of er kan met cementspecie geinjecteerd worden. In het te geval duurt het acht dagen voordat de weg weer gebruikt kan worden. Bovendien dringt de cementpap niet overal goed door, zodat de methode minder efficient is dan de nieuwe methode met polyurethaanhars.

Inmiddels zijn de E313 tussen Antwerpen en Luik, een deel van de E40 tussen Brussel en Luik en een weg in de nabijheid van Zelzate met polyurethaan gerepareerd. ‘Er zijn nog meer wegen waar ‘punch out’ is geconstateerd’, aldus B. Kriekemans, international marketing manager van De Neef Construction Chemicals NV te Heist op den Berg in Belgie. De Neef is de leverancier van Hydro Active Soil, de eencomponentige polyurethaanhars die in Belgie is toegepast. Volgens Kriekemans is de reparatiemethode economisch, omdat het verkeer zeker de volgende dag en misschien zelfs na enkele uren weer van de weg gebruik kan maken.

De methode is sinds 1990 onderwerp van studie. Tegen het eind van dit jaar worden de resultaten bekend van onderzoek naar de levensduur van de reparatie. Ondertussen is de methode al min of meer erkend.

Hydro Active Soil van De Neef is een geschikt materiaal, omdat het goed bestand is tegen temperatuurwisselingen en zeer goed doordringt tot alle holle ruimten en porien in en onder het beton. De hars wordt geinjecteerd door boorgaten in een van te voren berekend patroon.

Op plaatsen waar de ‘punch out’ reeds te ver is ontwikkeld wordt het beton gedeeltelijk verwijderd, Injecto/ Infiltra Stop van De Neef aangebracht, nieuw beton gestort en het nieuwe beton alsnog met Hydro Active Soil behandeld.

Reageer op dit artikel