nieuws

Milieuvriendelijk bouwbedrijf toert op schip door Nederland

bouwbreed Premium

Geen tropisch hardhout maar grenen. Geen acrylverf maar lijnolieverf. Geen tempex, spaanplaat met formaldehyde of loodmenie, maar boraxzout, robina en grenen hout. Geen auto maar een schip.

VOF Varne, met Weesp als vaste ligplaats, is het enige varende bouwbedrijf van Nederland. Uniek en milieuvriendelijk.

‘U spreekt met het antwoordapparaat van firma Varne. Op dit moment zijn we niet te bereiken, want we werken op een dak in Rotterdam.’

Klanten die zaken willen doen met VOF Varne in Weesp ke dit vrij ongebruikelijke antwoord verwachten wanneer ze het telefoonnummer van het bedrijf draaien. Een paar weken later kan het zijn dat weer een geheel andere lokatie op het antwoordapparaat is ingesproken.

Een bouwbedrijf op een schip is dan ook een uitzondering in Nederland.

Sinds het begin van de jaren tachtig werken en wonen Marijn van Zuijlen en Saskia van Vuuren op een voormalig vrachtschip van 26 meter lang en 5 meter breed. In de boot is zowel woonruimte als een werkplaats gecreeerd. Van Vuuren en Van Zuijlen noemen het verplaatsen van hun bouwbedrijf naar het schip in 1981 de redding van de vennootschap onder firma.

Wachtlijsten

Veel kleinere bedrijven gingen over de kop in de economische crisis van die tijd. ‘Doordat we zo mobiel zijn, ke we klussen in het hele land uitvoeren.

Hadden we ons kleinschalige bedrijf op de vaste wal voortgezet, dan was het veel moeilijker geweest om het bedrijf te continueren. Je zit dan in een beperkte straal, ook al omdat we uit principe geen auto hebben. Met het schip ke we overal naar toe varen”, aldus Saskia van Vuuren.

Met wachtlijsten van een half tot driekwart jaar hoeft de varende bouwonderneming zich voorlopig geen zorgen te maken over de toekomst. En dat terwijl de klussen, met name nieuwbouw- en renovatiepoen, ook nog eens uitermate zorgvuldig worden geselecteerd. Adverteren gebeurt alleen in milieubladen en klussen met een minder milieuvriendelijk karakter worden van de lijst afgevoerd. Ook worden alleen werken van twee weken of meer aangenomen; minder langdurige karweitjes zijn niet rendabel genoeg om er speciaal heen te varen. Tenslotte mogen de klanten niet te ver van vaarwater afzitten.

‘Blijkbaar spreekt onze milieuvriendelijke manier van werken aan’, zegt Van Vuuren. In 1978 startte haar vriend Marijn van Zuijlen in Eemnes een bouwbedrijf. Rond 1980 kwam Van Vuuren in het bedrijf. Toen het schip werd gekocht werden de werkzaamheden voortgezet onder VOF Varne. De vaste ligplaats is Weesp; meestal verblijven Van Zuijlen en Van Vuuren echter elders in het land.

Voordelen te over met een boot, vindt Van Vuuren. ‘Je vaart door het hele land en komt met de meest uiteenlopende bouwstijlen in aanraking. Op de vaste wal blijf je beperkt tot die kleine kring.

Varen is bovendien zeer avontuurlijk; we zouden als we de kans kregen ook zeker klussen in het buitenland willen oppakken.”

De ijzerwaren worden doorgaans opgehaald bij een vaste leverancier in Amsterdam, de vaste pleisterplaats bij zwerftochten door Nederland. Kleinere materialen worden meestal gekocht bij kleine ondernemingen in de buurt van het werk. Het bouw- en sloopafval wordt uiteraard gescheiden verwerkt.

VOF Varne vervult een voorlichtende functie, vindt Van Vuuren. ‘De meeste bouwondernemers werken weinig milieuvriendelijk. Met een stuk of twintig bedrijven die werken zoals wij, houdt het gauw op.

Doordat er weinig bekend is over milieuvriendelijk bouwen, zijn de mensen vaak onwetend.

Wij geven ze dan advies en dan worden ze meestal enthousiast dat het ook op een andere manier kan.”

Kwaad kan Van Vuuren zich ook maken over gemeenten, die fraaie milieu-intentieverklaringen tekenen, maar vervolgens toch weer volop tropisch hout gebruiken bij poen. ‘Ze zijn zo laks als wat en nemen de problematiek niet serieus genoeg.’

Kosten

Het tweemansbedrijf stopt steeds alle tijd en energie in een klus. Vandaar dat er een lager uurloon dan gebruikelijk wordt gerekend: veertig gulden exclusief btw. ‘Dat kan omdat we onze vaste lasten zo laag mogelijk houden. Uiteindelijk komen we meestal op driekwart van de totaalprijs van de standaard-bouwbedrijven. Door wat minder geld te vragen, kun je meer tijd en aandacht besteden aan een klus. Dat bevordert de kwaliteit en degelijkheid van het werk.’

Van Vuuren neemt, om aan te tonen hoe iets ook op een milieuvriendelijke manier kan, als voorbeeld het plaatsen van een kozijn. ‘We proberen kozijnen om te beginnen zo beschermd mogelijk te plaatsen.

De afwerking gebeurt niet met loodmenie maar met andere schimmelwerende stoffen. Het hout wordt beschermd door het natuurvriendelijke boriumzout en geverfd met lijnolieverf in plaats van acryl.”

Uit den boze

Toch is het moeilijk om altijd weer aan voldoende milieuvriendelijk materiaal te komen. En ook om zonder het milieu te schaden toch kwaliteit te leveren. Kit bijvoorbeeld is in de filosofie van Van Zuijlen en Van Vuuren uit den boze, maar bij de bouw van een badkamer onvermijdelijk. Of neem glasfoam-isolatieplaat.

Niet onvriendelijk, maar wel bewerkt met kit. Alleen in hoogst noodzakelijke gevallen wordt gebruik gemaakt van deze materialen.

In de winter, wanneer het weer wat rustiger wordt voor Varne, gaat Van Vuuren een ander ideaal verwezenlijken. Op eigen kosten gaat ze drie maanden lang helpen een timmerbedrijf voor vrouwen op te zetten in Nicaragua. Het po vloeit voort uit een eerdere reis, die erin uitmondde dat Van Vuuren Nicaraguaanse vrouwen timmerles gaf.

‘Een vrouwenbrigade opzetten is iets wat me enorm aanspreekt. In Nederland kom je bijna helemaal geen vrouwen tegen in de bouwwereld. Dat vind ik jammer; misschien dat ik daarom zo enthousiast ben over dat buitenlandse project.’

Reageer op dit artikel