nieuws

Auto schept wegwerker: beenbreuk Waarschuwingsborden pas het laatst weghalen

bouwbreed

Tijdens het weghalen van kegels, die gebruikt waren voor afzetting van een weg in verband met wegwerkzaamheden, is wegwerker A. L. v. W. uit Lintdorp geschept door een personenauto. We zouden juist volgende week met vakantie naar Schotland gaan. Natuurlijk weet ik dat het ophalen van de laatste kegels gevaarlijk werk is. Ik dacht echter dat ik die auto gemakkelijk kon ontwijken. Maar hij begon te slingeren en pakte me’, vertelt hij. Van W. verklaart voorts dat hij het voorgeschreven verkeersvest droeg. Volgens hem moet de betreffende automobilist veel te hard gereden hebben: ‘Het was in de bebouwde kom, waar hij niet sneller mocht rijden dan vijftig km per uur’. Zijn collega P.S. die ook bij Streep NV uit Lintdorp werkt, wil het allemaal nog wel eens precies vertellen. ‘Het was tegen vieren, die middag. We waren klaar met ons werk, het aanbrengen van dwangstrepen op de weg inclusief blokken en pijlen. Onze bus met aanhanger stond ongeveer vijf meter uit het verkeer in de berm geparkeerd. Van W. had het verrichte werk opgemeten, we hadden de kegels waarmee we ons werkterrein altijd afzetten, opgehaald en op voorraad gezet op de dwangstrepen aan de (voor ons) overkant van de weg. Ik haal nog even die zes kegels op, zei van W. Ik zag dat hij, net weer op de weg met de kegels in z’n hand, schrok van een auto die kwam aanscheuren. Die vent reed wel honderd, terwijl we daar toch in de bebouwde kom werkten.’ Van W. schrok. Volgens S. stapte hij van de weg terug op de dwangstreep. ‘Maar die auto remde en kwam slingerend op hem af. Hij probeerde nog voor de wagen langs weer de weg op te komen en zo te ontsnappen, maar dat lukte niet. Hij werd door de auto geraakt en vloog met kegels en al de lucht in. Ik rende meteen naar hem toe, zette snel de kegels weer neer voor afscherming en belde de politie. Mijn collega lag er nogal kalm bij. ‘Ik denk dat m’n been is gebroken’, zei hij. Nou, dat klopte.” De politie, evenals ambulance snel ter plaatse, heeft de remsporen van de auto opgemeten. Bovendien waarschuwde S. onmiddellijk de veiligheidsdeskundige van Aboma Ede. Die kwam na zijn waarnemingen en enkele gesprekken met onder andere de politie tot de volgende conclusies: – op de plaats van het ongeval geldt een maximum snelheid van 50 km/uur; – op het asfaltwegdek is ter plaatse van het ongeval een remspoor van zestien meter lengte gemeten; – getuigen verklaarden dat Van W. werd aangereden en, evenals de afzetkegels, in de lucht werd geworpen. De oorzaak van het ongeval is volgens hem tweeledig: ‘Van W. ging de weg op in de verwachting voor de auto langs te ke, maar de automobilist reed beduidend te snel. Vervolgens deden beiden pogingen elkaar te ontwijken, maar omdat ze identieke bewegingen maakten, werd de klap onver mijdelijk’. Uit het ongeval blijkt voor de zoveelste maal dat degenen die aan de weg werken, voor hun veiligheid in grote mate afhankelijk zijn van de rijstijl en het gedrag van het gemotoriseerde verkeer. Voorwaarschuwingsborden, gebods- en verbodsborden hebben als doel de bestuurders tot voorzichtigheid te manen. Zij moeten dan ook pas het allerlaatst (en met zorgvuldig in achtnemen van de veiligheid) worden verwijderd. Adviezen over veiligheid en materieelkeuringen Aboma, Postbus 141, 6710 BC Ede Telefoon: 08380-31481 Telefax: 08380-32013 *** BRS DOCUMENT BOUNDERY ***

Hij is met een gebroken been opgenomen in het ziekenhuis. De bestuurder van de auto heeft vermoedelijk veel te hard gereden. ‘Ik kon hem gewoon niet meer ontwijken’. Aldus de in het ziekenhuis opgenomen wegwerker. ‘Nu lig ik hier mooi met een gebroken been.

Reageer op dit artikel