nieuws

Toekomstvisie van ondernemers

bouwbreed Premium

Laten we aannemen dat het een moeilijke tijd is geworden.

Laten we even vergeten dat het doemdenken van vandaag en het geloof aan teruggang in feite niet terecht zijn. Laten we gewoon even proberen na te denken over wat een bouwondernemer zou ke of moeten doen als hij piekert over de toekomst van zijn bedrijf.

U heeft me nogal eens horen verklaren dat ik meer vertrouw op het gezonde verstand van ondernemers dan op managementtheorie of professorenwijsheid. Toch zijn de mensen die theorieen of regels en systemen opstellen niet helemaal onwijs. Hun onderzoek brengt soms heel wat aan het licht. Zo ook ten aanzien van -als je het tenminste in gewone termen vertaalt- de visies op management en groei.

Eigenlijk is de naam groei verkeerd. We zouden moeten zeggen:evolutie, ontwikkeling, doch spreken liever over groei omdat dit veel lekkerder klinkt. Als de zaken tegenvallen en de ontwikkeling de verkeerde kant opgaat, spreken we van negatieve groei.

De vraag voor de individuele ondernemer is waar hij heen wil. Het is tegenwoordig wel algemeen bekend dat de meeste ondernemers helemaal niet zo nodig een groot bedrijf met vele mensen en enorme omzetten verlangen. Geleerde heren hebben de doelstellingen van de typische ondernemer teruggebracht tot drie onderdelen:- voortbestaan van zijn bedrijf; – ondernemersdoelen en – ondermingsdoelen.

De laatste twee begrippen zijn verschillend. Ondernemersdoelen hangen bijvoorbeeld af van de kunde van de ondernemer en zijn kennis van management. Ondernemingsdoelen omvatten onder meer de financiering, de medewerkers, de techniek en de markt.

Gewoonlijk begint men bij de oprichting van het bedrijf heel klein en streeft dan naar een optimale omvang qua marktaandeel en menselijke en technische bezettingsgraad. Ergens in de buurt van de vijf tot twintig personen vinden we dan het kleine bedrijf. Vaak heeft men bij een bepaalde stand van zaken -die nogal eens onder de optimale bezetting ligt- geen belangstelling meer voor groei. Dit geldt naar het schijnt voor de meerderheid van ondernemers. Wel is een zeer belangrijk punt hoe men er ten opzichte van de collegas voorstaat. Aangezien hier nogal wat berust op vermoedens, van horen zeggen of inmiddels veranderde en verouderde gegevens, doen zeer veel sprookjes en legenden de ronde. Als onverwachts de waarheid aan het licht komt, vallen er onder de fabels soms harde klappen. We hebben dat de laatste jaren bij een heleboel grote concerns meegemaakt.

Overigens gaan de rekensommetjes van ondernemers voor wat betreft de optimale positie niet op:hun persoonlijke voorkeuren en hun eigen capaciteiten passen lang niet altijd bij elkaar zodat er nogal eens onderscheid bestaat tussen wens en werkelijkheid. Men kan immers best proberen op enig onderdeel tot de zes meest gereputeerde bedrijven te behoren, indien de baas een zwak manager is, of goed personeel niet meer te krijgen, lukt het nooit.

Een succesvolle onderneming heeft een erg eigenwijze persoon aan het hoofd staan. Hij of zij moet dat ook wezen, want er moet tegen concurrenten en druk in, heel wat worden doorgezet. Eigenwijsheid maakt blind voor talloze echte gevaren en problemen. Vele wat oudere en succesvolle ondernemers zeggen dan ook achteraf:als ik het geweten had, had ik het nooit aangedurfd. Er komt bij goed ondernemen een soort bekwaamheid, die je eerder lef dan inzicht mag noemen. Vinden daarom zovele theoretici zulke ondernemers dom?

Een ondernemer heeft een doel voor ogen. Het kan zijn dat dit doel in de loop van de tijd verandert, omdat de ontwikkeling van zijn bedrijf zich wijzigt. Bij een ander doel horen andere methoden. De meeste ondernemers hanteren echter een ingeboren en in de tijd ontwikkeld systeem. Als de buitenwereld verandert, wat gewoonlijk neerkomt op een wijziging van de markt, zou de ondernemer zich moeten aanpasen. Er is nu eenmaal geen plaats meer voor aapjeskoetsiers, behalve als toeristische attractie.

Ik vind het dan ook een nuttig advies zo eens per jaar of zes maanden een zaterdag of zondag na te denken hoe tevreden men is met zijn bedrijf op dit moment. En probeer dan ook uit te vissen wat er niet naar uw zin is. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat men de maandagochtend daarop meteen aan het herstructureren moet slaan. Indien er na geruime tijd en veel nadenken een serieus plan voor enkele aanpassingen op tafel komt, heeft men het goed en snel gedaan. Wanneer zon modernisering dan later succes blijkt te hebben, heeft men zich een bekwaam manager getoond. Maar meen niet dat het makkelijk is!

Reageer op dit artikel