nieuws

Eurotunnel moet weer van banken lenen

bouwbreed Premium

Eurotunnel, de exploitant van de Kanaaltunnel tussen Frankrijk en Groot-Brittannie, zal volgend jaar opnieuw naar de banken stappen. De onderneming heeft in de tweede helft van 1994 geld nodig om de rente van eerdere leningen te betalen.

Dat heeft Sir Alastair Morton, bestuursvoorzitter van Eurotunnel, dinsdag desgevraagd verklaard in Amsterdam. Hoe groot het bedrag is dat Eurotunnel nodig heeft, wilde Morton niet zeggen. Eurotunnel heeft het geld nodig omdat de opening van de oeververbinding, die aanvankelijk was voorzien voor deze zomer, is uitgesteld tot begin volgend jaar. Daardoor loopt de onderneming inkomsten mis. Bovendien zal de tunnel direct na de opening slechts gedeeltelijk ke worden gebruikt. De eerste maanden zal slechts vrachttransport mogelijk zijn, waarna in het voorjaar het passagiersvervoer via autotreinen van start gaat. In de tweede helft van 1994 volgen de reizigerstreinen. Daardoor zal de tunnel pas in september volledig ke worden gebruikt.

De inkomsten zullen wel voldoende zijn om de operationele kosten te dekken, aldus Morton. Voor de extra kosten die Eurotunnel aan de aannemers moet betalen, rekent Morton op een bedrag van 200 tot 300 miljoen pond (f. 560 a 840 miljoen). Eurotunnel en Trans Manche Link, het consortium van aannemers, liggen al geruime tijd met elkaar overhoop. De aannemers houden Eurotunnel verantwoordelijk voor het uit de hand lopen van de kosten, en hebben omgerekend f. 3,5 miljard geclaimd. Eurotunnel beroept zich echter op het contract waarin staat dat TML de klus voor een vastgesteld bedrag zou klaren. Morton verwacht dat de geschillencommissie die de zaak onder de loep neemt zeker nog twee tot drie jaar nodig heeft om tot een definitieve uitspraak te komen. De Nederlandse bank-verzekeraar ING, dat voor ruim f. 200 miljoen bij het project is betrokken, heeft al rekening gehouden met een extra bedrag dat voor TML op tafel moet komen, aldus Philip H. ter Woort, werkzaam op de afdeling export- en pofinanciering van de divisie buitenland van ING. ING is een van de 23 ‘instructing’ banks, die geregeld overleg voeren met Eurotunnel over de kredietverstrekking.

Tot nu hebben de ruim tweehonderd banken die aan de financiering hebben bijgedragen, 7,3 miljard pond in het po gestoken. Aandeelhouders hebben nog eens 1,4 miljard pond beschikbaar gesteld.

De raming van de totale kosten van het po is in de loop der jaren omhoog gegaan van 4,87 miljard pond tot 7,49 miljard pond. Eurotunnel verwacht dat het bedrag tot het moment van de opening zal oplopen tot 8,5 miljard pond (bijna f. 24 miljard). Morton was dinsdag in Amsterdam voor de officiele opening van het verkoopkantoor op het Leidseplein van ‘Le Shuttle, de merknaam waaronder Eurotunnel gaat opereren.

Reageer op dit artikel