nieuws

Loopvorkheftruck omgebouwd tot mini-hijskraan

bouwbreed Premium

Voor opdrachtgever de Suiker Unie heeft Still Intern transport een loopvorkheftruck van het type EGG uitgerust als mobiele mini-hijskraan. Met stuk materieel ke ladingen tot 750 kg tot op 2,5 meter worden geplaatst. Zowel de truck als de kraanarm voldoen aan de Europese richtlijnen.

De omgebouwde loopvorkheftruck vervangt een 20 jaar oude machine die op dezelfde wijze was omgebouwd.

Bij de Suiker Unie wordt deze mini-hijskraan met name gebruikt voor het weghalen en terugplaatsen van motoren, pompen, afsluiters en dergelijke, voor onderhoud in de eigen werkplaats.

Daarnaast wordt de hijskraan gebruikt voor het lossen en verplaatsen van delen pijp.

Voor de proces-industrie, zoals bij de Suiker Unie, met zijn nauwelijks beschikbare manoeuvreerruimte komt deze materieelvariant uitstekend tot zijn recht. Maar ook in de bouw zijn er legio toepassingsmogelijkheden te bedenken waar anders een hijskraan voor dient te worden aangevoerd.

Telescopisch

Op het vorkenbord van de loopvorkheftruck is een hydraulische kraan opgebouwd. Uit de horizontale stand kan de kraanarm onder een hoek van 30 graden worden gebracht en vervolgens telescopisch worden uitgeschoven tot een lengte van 2,25 meter.

Verticaal kan de kraan over de volle lengte van de mast omhoog worden gebracht. De achterwaartse neiging van de hefmast zorgt tijdens het transport van lasten voor extra veiligheid, terwijl hierdoor tevens de manoeuvreerbaarheid in een kleine ruimte gunstig wordt beinvloed.

Op het telescopische gedeelte van de kraanarm is aan het uiteinde een voorziening gemaakt voor een lasthaak. Daarnaast is op het vaste gedeelte van de kraanarm een over de lengte verstelbare lasthaak gemonteerd. Afhankelijk van de lengte van de kraanarm en het gebruikte aanhaakpunt varieert het maximaal toegelaten lastgewicht tussen 320 kg aan het uiteinde van de kraanarm tot 750 kg als de last op 60 cm afstand wordt aangeslagen.

Het lastmoment van de hijsinrichting is zo klein dat de op deze wijze opgebouwde truck, volgens de normen van de Arbeidsinspectie, niet als mobiele kraan wordt aangemerkt. De EGG-truck valt daarmee uitsluitend onder de normaal voorgeschreven jaarlijkse BMWT-keuringen. In dit geval zijn deze een onderdeel van het inspectie-abonnement dat de Suiker Unie voor zijn intern transportmaterieel pleegt af te sluiten.

Reageer op dit artikel