nieuws

JCB Robot blijkt zeer valide schranklader

bouwbreed Premium

Ofschoon de nieuwe schranklader van JCB, de Robot, is uitgerust met slechts een arm blijkt hij bepaald geen invalide te zijn. De eenarmige Robot kan alles wat zijn met twee armen uitgeruste concurrenten ke en heeft daarbij het grote gemak van een toegangsdeur aan de linkerzijkant van de machine. Belangrijk hierbij is dat hierdoor de veiligheid van de machinist beduidend is toegenomen.

De JCB Robot valt in het wereldje van schrankladers direct op met zijn enkele hefarm en zijn toegangsdeur aan de linkerzijde.

Het was al heel lang bekend dat JCB bezig was aan deze revolutionair ogende machine.

Volgens opgave van de heer Jonathan Hearth, die verantwoordelijk is voor de marketing van nieuwe JCB-produkten, heeft de ontwikkeling van de Robot, inclusief langdurige testperioden, ruim drie jaar geduurd.

Schranklader

De als eerste opkomende vraag:waarom nu een nieuwe schranklader door JCB op de markt wordt gebracht, kan eenvoudig worden beantwoord. De een-armige schranklader past als aanvulling uitstekend in het uitgebreide materieelprogramma van JCB.

Niet alleen heeft men de kennis op het gebied van hydrauliek en aandrijftechniek in eigen huis. Men had tevens het voordeel dat de concurrerende schrankladers alle volgens dezelfde constructie gebouwd zijn. Vanuit deze ‘wachtkamer’ was het voor JCB redelijk eenvoudig een geheel nieuwe machine naar eigen ontwerp te maken met meer voordelen en minder nadelen.

Daarnaast was het voor JCB noodzakelijk nieuwe produk ten voor nieuwe markten te creeren omdat de verkoop van het bestaande programma ernstig stagneerde (momenteel zit men op het verkoopniveau van 1985). De markt van schrankladers ligt, waar het gaat om bouwmaterieel, dan voor de hand. Immers sinds 1985 is deze markt sterk groeiende, terwijl in 1992 sprake was van een consolidatie.

Robot

De nieuwe JCB Robot die in Engeland wordt vervaardigd en geheel uit Europese onderdelen is opgebouwd wordt in drie uitvoeringen op de markt gebracht. Als Robot 150, 165 en 165 Hiflow. De JCB 150 heeft een veilige werkcapaciteit van 500 kg, de 165 is goed voor 650 kg en de 165 Hiflow is uitgerust met een overbemeten hydraulische installatie en is daarmee zeer geschikt voor het aandrijven van extra uitrustingsstukken zoals bijvoorbeeld een kettinggraver of asfaltfrees. De keuze van het bedrijfsgewicht van de nieuwe machines is ook niet geheel toevallig:70% van de tot op heden in Europa verkochte schrankladers vallen in de klasse van 450 tot 750 kg eigen gewicht.

Door zijn uitgebreide serie uit rustingsstukken is de Robot multifunctioneel inzetbaar. Zo zijn onder meer verkrijgbaar een hydraulische hamer, een grondboor, palletvorken, een zes-in-een-bak, een grijper, een mestvork en een roterende borstel al dan niet uitgerust met een opvangbak. En om het nog eenvoudiger te maken ke ook hulpstukken van andere schrankladerfabrikanten op de Robot worden aangesloten.

Als krachtbron gebruikt men in de Robot de bekende Peugeot XU09 motor met een slagvolume van 1,9 liter. Deze diesel levert 33 kW en is daarbij stil, zuinig en schoon. De transmissie is volledig hydrostatisch. Twee servo gestuurde variabele plunjerpompen drijven geheel gescheiden de linker- en rechterwielen aan. Beide wielstellen worden gestuurd door slechts een joystick. Het remmen geschiedt door het regelen van de druk die door de motoren wordt opgebouwd terwijl de parkeerremmen (links en rechts gescheiden) veerbekrachtigd worden en hydraulisch worden vrijgegeven.

De CAD-geconstrueerde hefarm geeft de machine, volgens de importeur, in zijn klasse de grootste laadhoogte en de beste laadcapaciteit. De terugkiephoek op grondniveau is 39 graden en de loshoek bij maximale hoogte is 45 graden.

Daarnaast is de machine uitgerust met een hydraulische parallelgeleiding. Een snelwisselframe maakt deel uit van de hefarm.

De ROPS-FOPS cabine is goed bemeten en kent een vlakke vloer. Als optie kan de cabine worden voorzien van een voorruit. Bij het openen van de deur wordt het elektrische systeem kortgesloten en stopt de machine. De machines zijn zeer onderhoudsvriendelijk. Zo is de dieselmotor volledig vrij toegankelijk door een gemakkelijk uitneembare stoel en achterschot; grote openklapbare motorkap en een brede scharnierende achterdeur. Er is slechts een oliesoort nodig voor zowel het motorcarter, de kettingkasten als het hydraulische systeem.

Marktaandeel

Met zijn Robots verwacht JCB binnen niet al te lange termijn een marktaandeel te verwerven in Europa van 10% en daarmee tweede te worden achter Bobcat die met een aandeel van rond de 50% veruit marktleider is in dit segment.

Daarnaast klinken er uit het Engelse Rochester alweer geluiden over nieuw in ontwikkeling zijnde soorten bouwmaterieel. Zo zal er begin 1994, ter completering van het leveringsprogramma een mobiele graafmachine op de markt verschijnen waarvan de bovenwagen een produkt zal zijn van partner SMC (Sumitomo Construction Machinery).

Reageer op dit artikel