nieuws

Hoge produktiviteit met Zweedse vorkheftruck

bouwbreed Premium

De Semax-vorkheftruck, die Van Eijle & Co BV te Vlaardingen in Nederland introduceert, is om meerdere redenen revolutionair. Het meest opvallende van deze truck is de plaats van de mast die zich in het midden van de truck bevindt, achter de bestuurderscabine. De armen van het vorkenbord lopen derhalve langs de beide zijden van de cabine naar voren.

De Semax-vorkheftruck bestaat al zes jaar maar werd tot op heden alleen verkocht op zijn thuismarkt Zweden. Het is van Eijle & Co BV gelukt deze truck als eerste buiten de Zweedse landsgrenzen te brengen. Dit Vlaardingse bedrijf brengt de Semax behalve in Nederland ook in Belgie en Luxemburg. De vorkheftruck is in eerste instantie ontworpen voor een hoge produktiviteit in combinatie met een grote veiligheid voor machinist en werkomgeving.

Snelheid Aan vrijwel alles bij deze machine is te zien dat bij het ontwerp de factor werksnelheid een bepalende rol heeft gespeeld.

Door de plaats van de mast ontstaat een ruim en vrij uitzicht bij zowel het vooruit- als achteruitrijden. Niet alleen ke beide functies hierdoor sneller worden uitgevoerd doch tevens wordt beschadiging aan goederen en het

ico voor bestuurder en omgeving tot een minimum beperkt. De plaats van de mast heeft tevens tot gevolg dat er een betere verdeling van het gewicht ontstaat waardoor er minder contra-gewicht benodigd is.

Hierdoor ontstaat een compacte, wendbare truck met een kleine draaicirkel die geschikt is voor bijvoorbeeld smalle gangpaden.

Stijve mastconstructie Door de stijve mastconstructie blijft de truck volledig in balans en ontstaat een welhaast perfecte verticale heffing. De vorken van Semax ke daarbij 900 mm uitschuiven waardoor een vrachtwagen aan een zijde gelost en geladen kan worden. Tevens biedt deze constructie de mogelijkheid dat in magazijnen twee rijen diep kan worden weggezet.

Volgens de importeur heeft de praktijk uitgewezen dat de Semax vorkheftruck 50% sneller kan lossen en laden dan een conventionele truck. Voor deze truck zijn masten leverbaar met hefhoogten van drie tot zes meter.

Een Rexroth Hydromatic zuigerpomp, in combinatie met de Bahco Hydrauto hydraulische klep zorgen voor een maximale hefsnelheid zelfs bij een laag toerental. Om snel te ke schakelen is de Semax uitgerust met een hydrostatische transmissie.

Motor en cabine De Semax heftruck kan worden uitgerust met de bekende Iveco dieselmotor van het type 8041.1 of met zijn turbo-zusje de 8041.SI. Daarnaast behoort een LPG motor van het type GM 350 V8 tot de leveringsmogelijkheden. De motoren zijn vanzelfsprekend uitgerust met een drie-weg katalysator en lambda-sonde. In de meeste gevallen zal de motor een laag toerental draaien hetgeen weer directe voordelen oplevert. Zo is het brandstofverbruik laag, is de slijtage minder evenals de geluids- en de uitlaatgassenemissie.

De ergonomisch verantwoorde cabine is uitgerust met een bestuurdersstoel die geheel naar de wensen van de machinist kan worden ingesteld. Het stuurwiel is verstelbaar en op het duidelijke bedieningspaneel zijn alle functies in een oogopslag afleesbaar. Voor de bestuurder blijft voldoende hoofd- en beenruimte over.

Het dak van de cabine is voorzien van een te openen dak voor een beter uitzicht omhoog en voor ventilatie van de cabine. Voor service en onderhoud kan de cabine naar voren gekanteld worden waardoor de motor en het hydraulische systeem zeer goed bereikbaar zijn.

Reageer op dit artikel