nieuws

Waarschuwingslichten maken laadkleppen minder onveilig

bouwbreed Premium

Sluyter BV te Nieuwegein importeert sinds kort de Hella waarschuwingslichten waardoor de zichtbaarheid van met behulp van een laadklep ladende en lossende vrachtwagens beduidend vergroot wordt.

Bij de meeste vrachtwagens behoren laadkleppen tot de standaarduitrusting. Echter, het gebruik ervan is niet helemaal ongevaarlijk. De scherpe, uitstekende rand is door het ontbreken van een frontaal oppervlak voor het overige verkeer niet goed zichtbaar. Dit geldt zeker in situaties als met de laadklep gewerkt dient te worden bij onvoldoende zicht.

Zeker indien de vloer van de laadklep zich op ‘ooghoogte

bevindt ontstaat een gevaarlijke situatie. Bovendien worden de standaard achterlichten tijdens het heffen en dalen of door de op de klep staande lading vaak voor kortere of langere tijd afgedekt.

In steden doet zich daarbij het probleem voor dat er voor vrachtautos weinig of geen laad- of losmogelijkheden zijn zodat deze handelingen min of meer noodgedwongen op de rijbaan moeten plaatsen, al dan niet dubbel geparkeerd.

Waarschuwingslicht Het verhogen van de zichtbaarheid is een doeltreffende oplossing om het gevaar voor de overige verkeersdeelnemers te verminderen. Voor dit doel heeft Hella waarschuwingslichten ontwikkeld die op de hoekpunten aangebracht ke worden.

De waarschuwingslichten bestaan uit een lamphuis van spuitgietwerk dat een maximale belasting van 2000 kg kan hebben. De bevestiging aan de laadklep is zodanig dat zijdelingse krachten, bijvoorbeeld schoppen of stoten met lading, goed opgevangen ke worden. De opbouwhoogte van de lamp is slechts 20 mm zodat deze nauwelijks een obstakel vormt voor pallet en/of palletwagen.

De lamphuizen zijn elk voorzien van twee 5 Watt gloeilampen en geven derhalve een hoge bedrijfszekerheid, als een lamp uitvalt is nog altijd 50% licht aanwezig. Bovendien behoeft de chauffeur niet onmiddellijk de kapotte lamp te vervangen. De lampen, die zijn toegelaten onder nr. E1.016 zijn geschikt voor zowel 12 als 24 Volt voeding. Voor de installatie moet alleen een extra knipperlichtautomaat worden gemonteerd, zodat de waarschuwingslichten onafhankelijk van de autoverlichting ke werken.

Overigens is per 1 januari van dit jaar in Duitsland verplicht geworden dat iedere vrachtauto met laadklep uitgerust moet zijn met twee vaste waarschuwingslampen. In een aantal gevallen mag hier van een losse lamp gebruik gemaakt worden.

De scherpe, uitstekende rand van een laadklep is voor het overige verkeer niet altijd goed zichtbaar. Met een goede markering en twee kniperende waarschuwingslichten van Hella wordt het overige verkeer beter op deze situatie geattendeerd.

Reageer op dit artikel