nieuws

Eerste kunststof loopbrug ter wereld gebruiksgereed

bouwbreed

De bouw van de eerste kunststofbrug op ware grootte is gereed. De tuibrug bij Aberfeldy heeft een brugdek met een totale lengte van 113 meter en een breedte van ruim twee meter. Afgezien van de verbindingsmiddelen voor de tuien zijn voor de kabels, het brugdek en de pylonen uitstluitend composiete materialen gebruikt.

De brug overspant de rivier de Tay nabij het Schotse Aberfeldy in het centrale hoogland van Schotland. Het brugdek is opgehangen aan twee A-vormige pylonen met een hoogte van 17,5 meter. De pylonen zijn op afstand van 63 meter aan weerszijden van de rivier opgesteld. De brug is gebouwd voor Aberfeldy Golf Club en is uitsluitend bedoeld voor voetgangersverkeer.

Alle constructieve onderdelen van de brug zijn gemaakt van zogenoemde composiete materialen, dat wil zeggen materialen die zijn samengesteld uit verschillende stoffen. Aan het gebruik van dit soort materialen zijn grote voordelen verbonden. Deze relatief nieuwe constructiematerialen hebben een hoge sterkte en een gering gewicht. De onderhoudsbehoefte is laag. De brug zal pas na dertig jaar gebruik een eerste onderhoudsbeurt ondergaan. Het geringe gewicht van de materialen maakt de onder delen goed te hanteren. De brug werd in elkaar gezet zonder gebruik te maken van (zwaar) hijsmaterieel.

Het brugdek en de pylonen zijn van glasvezelversterkte kunststof (GVK) met een polyester hars. Het heeft een gewicht van 150 kg per strekkende meter. Het gehele dek weegt slechts 16 ton. De pylonen wegen 2,5 ton elk.

De tuidraden zijn van Parafil, bestaande uit Kevlar vezels omgeven met een polyethyleen huls. Per pyloon zijn 20 kabels gebruikt. De langste is 31 meter, de kortste is 13 meter. Bij de bevestiging van de kabels zijn ook andere materialen gebruikt. De sockets zijn van aluminium, de bouten van roestvast staal en in de pylonen zijn gegalvaniseerde stalen buizen opgenomen.

Geavanceerd

Bij de ontwikkeling en bouw van de brug zijn veel bedrijven en instellingen betrokken geweest. Belangrijkste daarvan zijn de Universiteit van Dundee en bouwonderneming Maunsell Structural Plastics Ltd. Dit bedrijf kwam met de idee de brug in glasvezelversterkt kunststof (GVK) uit te voeren. Dat is op de universiteit uitgewerkt door studenten Civiele Techniek.

Bij het ontwerp van de brug is gebruik gemaakt van een bij Maunsell Structural Plastics Ltd ontwikkelde methodiek, waarbij geavanceerde rekentechnieken worden toegepast.

Dit zogenoemde Advanced Composite Construction System is gepatenteerd. Het bouwsysteem zal verder door Designer Composites Technology Ltd speciaal voor toepassing in bruggen en gebouwen op de markt worden gebracht.

Aanleg

Bij de voetgangersbrug bij Aberfeldy is sprake van een doorbraak op het gebied van toepassing van kunststoffen in de bruggenbouw. Maar voordat composiete materialen zoals GVK op grote schaal in draagconstructies van bruggen van zwaardere verkeersklassen ke worden toegepast zal, naar wordt verwacht, nog veel onderzoek moeten worden uitgevoerd.

Het brugdek is op het bouwterrein samengesteld. Om ervoor te zorgen dat dit onder laboratorium-omstandigheden kon gebeuren werd gebruik gemaakt van een tentconstructie.

De hoofdoverspanning en de zijdelen zijn afzonderlijk gemaakt. Er is twee weken gewerkt aan het samenstellen van de secties tot een geheel.

In een aparte werkgang werden randbalken en dwarsliggers gemaakt.

De beide pylonen werden gefabriceerd in de fabriek van GEC Reinforces Plastics in Preston.

Na aflevering zijn ze op het werkterrein samengesteld en op de funderingen geplaatst.

Nadat de tuikabels aan de Aframes en de dwarsdragers van het brugdek waren bevestigd zijn deze rechtop gezet.

Het systeem van kabels en dwarsdragers werd met behulp van tijdelijke langskabels gestrekt. Daarmee ontstond over de rivier een geleidingsconstructie van kabels en liggers waarover het dek kon worden getrokken.

Het middendeel van het brugdek (63 meter) is met behulp van een tirfors op zijn plaats gebracht. Na aanbrengen van de twee zijstukken werd zo gemanoeuvreerd dat de dwarsdragers in de uitsparingen van het brugdek vielen. Na aanbrengen van de randbalk werden de leuningen, eveneens van GVK, aangebracht. Als laatste is het brugdek van een slijtvaste laag voorzien.

De brug bij Aberfeldy is geheel gemaakt van glasvezelversterkte kunststof.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels