bouwbericht

Station Driebergen-Zeist krijgt parkeergarage met houten lamellen

bouwbreed 1471

Station Driebergen-Zeist krijgt parkeergarage met houten lamellen

Bij het station Driebergen-Zeist is begonnen met de bouw van een nieuwe parkeergarage. NS Stations is de opdrachtgever, Continental Car Parks is de ontwikkelaar. Groosman is verantwoordelijk voor het ontwerp, Aan de Stegge Twello is de aannemer.

Winkels en parkeren

Bouwen P+R garage (600 parkeerplaatsen) te "Station Driebergen-Zeist" aan de Stationsweg. Duurzaam project vanwege pv-panelen. NS Stations is coördinator voor dit onderdeel van herontwikkeling stationsgebied Driebergen-Zeist. Van den Brink doet staalconstructie.

DRIEBERGEN | Opgeleverd | € 10.000.000 - € 50.000.000

De 5-laagse garage biedt plek aan 600 auto’s en is een van de eerste ontwikkelingen van de grootschalige transformatie van het hele stationsgebied. Dit gebied ligt tussen de plaatsen Driebergen en Zeist, maar bevindt zich in de gemeente Utrechtse Heuvelrug, waar Driebergen onder valt.

Nieuwe spoortunnel

De nieuwe garage komt ten zuiden van het huidige station, op korte afstand van de nieuwe spoortunnel. Een veilig wegontwerp en een comfortabele sfeer waren de uitgangspunten voor de garage. De garage wordt volgens de architect opgebouwd uit duurzame en onderhoudsarme materialen die op een natuurlijke manier verouderen. De gevel bestaat uit natuursteen in schanskorven en houten lamellen. Op elke verdieping komen luiken, zodat bezoekers uitzicht over de omgeving hebben.

Metamorfose

De garage is onderdeel van een enorme metamorfose van het stationsgebied in Driebergen. Deze metamorfose is hard nodig. Dat heeft onder meer te maken met de dagelijkse files voor de spoorwegovergang op de Hoofdstraat, overvolle fietsenstallingen en een enorm tekort aan parkeerplekken voor auto’s.

Energieneutraal

Prorail maakte vorig jaar bekend dat de opdracht voor de vernieuwing van het stationsgebied is gegund aan BAM. De contractsom bedraagt 90 miljoen euro. Zo wordt de Hoofdstraat – de N225 – verbreed. Deze weg loopt straks bovendien onder de sporen door. Verder komen er een nieuw station, een nieuw busstation en de parkeergarage. Fietsers kunnen hun rijwiel straks onder het station stallen. Fietsers krijgen – in tegenstelling tot nu – een eigen fietsroute. Ook het aantal sporen wordt uitgebreid van drie naar vier. Prorail heeft de ambitie om het nieuwe station energieneutraal te maken.

Het is de bedoeling dat het stationsgebied in 2021 helemaal af is.


Plaats: Driebergen
Opdrachtgever: NS Stations
Ramingsgroep: 10 miljoen euro


Bekijk dit project op de site van Cobouw Bouwberichten.nl voor meer informatie. Met Cobouw Bouwberichten bent u als eerste op de hoogte van de laatste acquisitiekansen, zit u eerder en beter voorbereid aan tafel en realiseert u meer omzet door een vollere orderportefeuille.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels