bouwbericht

Texel: nieuwe gemalen en versteviging Waddenzeedijk

bouwbreed 191

Texel: nieuwe gemalen en versteviging Waddenzeedijk

In opdracht van Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK) is Combinatie Tessel onlangs begonnen met de nieuwbouw van gemaal De Schans aan de Redoute bij Oudeschild op Texel. Het nieuwe gemaal wordt vlak naast het huidige gemaal, gebouwd in 1970, gerealiseerd. 

Grond-, Weg-, en Waterbouw en energie

Bouwen gemaal 'De Schans' aan de Redoute. Genoemde aannemers werken samen onder de naam Combinatie Tessel. Onderdeel project 'Dijkversterking Waddenzeedijk Texel'.

OUDESCHILD | Uitvoering | € 1.000.000 - € 2.000.000

Combinatie Tessel bestaat uit Boskalis Nederland en KWS Infra. Het Hoogheemraadschap laat ook de gemalen Dijkmanshuizen en Eijerland vervangen, zegt omgevingsmanager Heleen Sarink van HHNK. Gemaal Prins Hendrik is al vervangen. ,,De huidige installaties zijn verouderd. Vervanging is nodig om de waterveiligheid te garanderen.’’ De nieuwe gemalen worden in dezelfde stijl gebouwd, vervolgt Sarink. Greiner Van Goor Huijten Architecten is verantwoordelijk voor het ontwerp. ,,Het worden transparante gebouwen, dus met veel glas. Je ziet de installaties. Zo kan iedereen zien wat er in zo’n gemaal gebeurt.’’ 

De vervanging van de gemalen op Texel is onderdeel van een grootschalig project: de versteviging van de Waddenzeedijk op het grootste Waddeneiland. Dat heeft alles te maken met de Waterwet, waarin staat dat de Waddenzeedijk bestand moet zijn tegen een extreme storm die eens in de 4000 jaar voorkomt. Grote kans dus dat niemand van de huidige generatie zo’n storm meemaakt. Uit onderzoek is gebleken dat de dijk bij zo’n extreme weerssituatie niet sterk genoeg is. Ook is de dijk op sommige plekken niet hoog genoeg. HHNK heeft tijdens een toetsingsronde in 2006 in totaal 17 van de 27 kilometer Waddenzeedijk afgekeurd. De vervanging van de gemalen is onderdeel van dit project, omdat ze volgens het hoogheemraadschap integraal onderdeel zijn van de waterkering. 

Voor dit dijkversterkingsproject is de dijk verdeeld in negen secties. Bij de meeste secties wordt een berm aan de binnenzijde aangelegd en wordt de buitenbekleding vernieuwd, aldus Sarink. ,,Op twee punten wordt de dijk naar buiten verlegd.’’ Op sommige plekken wordt de dijk versterkt met een damwand. 

Het zal bewoners, bedrijven en toeristen uiteraard niet ontgaan dat er komende jaren flink gewerkt wordt aan de oostkant van Texel, erkent Sarink. ,,We proberen de overlast zo beperkt mogelijk te houden. Voor mensen, maar ook voor dieren. Zo hebben we te maken met broedvogels en foerageergebieden.’’ Om het vrachtverkeer op het eiland te beperken, voert de aannemer een groot deel van de benodigde stenen en zand aan via de Waddenzee. 

Het project is in 2020 afgerond. 

Wie belangstelling heeft in de voortgang van het project, kan deelnemen aan excursies naar het bouwterrein. Vanaf eind van dit jaar besteedt museum Kaap Skil aandacht aan het belang van dijken op Texel, vroeger en nu. Voor meer informatie, zie hhnk.nl/waddenzeedijk.



Plaats: Texel
Opdrachtgever: Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK)
Ramingsgroep: Meer dan 12.5 miljoen euro



 

Reageer op dit artikel